آرشیو سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸، شماره ۵۵۷۶
زندگی: سلامت
۱۴
خبر سلامت

نگذارید کودکان اخبار تلخ را بشنوند

منبع: ایسنا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد: کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب های روانی قرار می گیرند و با توجه به این که کودکان از لحاظ رشد شناختی کاملا تکامل نیافته اند، نمی توانند اخبار را درست تحلیل و تفسیر کنند.

دکتر رزیتا داوری آشتیانی، فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان افزود: در بسیاری از مواقع فکر کودکان در مواجهه با اخبار زلزله، سیل، جنگ و مسائلی از این قبیل تا مدت ها مشغول می شود. ضروری است خانواده ها در حفظ سلامت روانی کودکان در زمان بحران های اجتماعی و طبیعی دقت کنند.

وی با اشاره به این که اختلالات اضطرابی از پیامدهای مواجهه کودکان با اخبار ناگوار است، عنوان کرد: کودکانی که زمینه مشکلات اضطرابی دارند، در مواجهه با این اخبار بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند.

این متخصص با اشاره به لزوم پرهیز کودکان از انجام بازی های خشن و دیدن تصاویر و فیلم های خشن، تاکید کرد: والدین باید مراقب باشند کودکان در معرض اخباری که محتوای خشن دارد قرار نگیرند و در همین راستا بر فعالیت کودکان شان در اینترنت نظارت داشته باشند. کودکان در سنین کم قادر به تجزیه و تحلیل اخبار نیستند و شنیدن اخبار ناگوار و اضطراب آور، مسائلی همچون اضطراب جدایی و افت تحصیلی را برای کودکان به دنبال دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که کودکانی که زمینه های مشکلات اضطرابی دارند، بیش از سایر کودکان در معرض آسیب های روانی قرار دارند، ادامه داد: البته آسیب روانی کودکان به واکنش های والدین نیز بسیار وابسته است، والدینی که خود دچار اضطراب اند و دائم اخبار را پیگیری کرده و درباره آن بحث و ابراز نگرانی می کنند، فرزندشان را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی با بیان این که دیدن صحنه های خشن می تواند در کودکان اختلال استرس پس از سانحه ایجاد کند، گفت: پس از دیدن یک صحنه خشونت آمیز به رغم این که کودک در این صحنه حضور نداشته است، دائم در ذهن کودک تکرار می شود و این تکرار وی را دچار استرس، ترس، تپش قلب و لرزش اندام ها می کند.