آرشیو سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸، شماره ۵۵۷۶
جامعه
۱۸
یادداشت

اختلال ارتباط گیری در هلال احمر

هادی رحمتی

درطول دوران 40 ساله فعالیت هلال احمر تا به حال سابقه نداشته که این جمعیت بیش از یک ماه رئیس نداشته باشد و این نخستین تجربه از بلاتکلیفی صندلی ریاست در این جمعیت مهم و اثرگذار است. دلیل این بلاتکلیف ماندن البته روشن نیست، ولی علت هرچه هست رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی بحران کشور باید هرچه زودتر تکلیف این پست کلیدی را روشن کند.

هم اکنون بخش های زیادی از کشور درگیر انواع حوادث طبیعی است از سیل سیستان و کرمان گرفته تا رانش زمین در بخش هایی از خوزستان و بارش برف و یخبندان در شمال غرب و بخش هایی از شرق کشور، حوادثی که ضرورت تعیین هرچه سریع تر رئیس جمعیت هلال احمر را گوشزد می کند. البته هلال احمر تشکیلات عریض و طویل و بخش های مختلفی دارد که هرکدام برنامه ریزی ها و ماموریت های خاصی دارند و هر یک تحت فرماندهی یک رئیس مشغول به کار هستند و از آنجا که تفکیک وظایف در این جمعیت کاملا روشن است، اقدامات هر بخش حتی بدون رئیس نیز درحال انجام است.

با این حال چون پست فرماندهی این تشکیلات فعلا خالی است، باید گفت این وضعیت قطعا در قدرت عملیاتی هلال احمر تاثیرگذار است، چون فرماندهی هر سازمانی اگر تثبیت شده نباشد می تواند در روند امور خلل ایجاد کند.

البته گفته می شود هلال احمر اکنون زیر نظر دبیرکل فعالیت می کند، ولی به هرحال رئیس یک قدرت دارد و دیگران قدرتی دیگر. رئیس جمعیت هلال احمر کسی است که می تواند با شخص رئیس جمهور ارتباط بگیرد و نیازها و مسائل تشکیلات متبوعش را راحت تر از دیگران با مسوولان بالادستی در میان بگذارد. پس اگر صندلی ریاست هلال احمر همچنان خالی بماند از این زوایه ممکن است خساراتی متوجه کشور شود، مخصوصا این که ایران جزو ده کشور اول خطرپذیر دنیاست، ضمن این که خالی ماندن این پست می تواند در ارتباط گیری هلال احمر با سازمان های بین المللی نیز خدشه وارد کند.