آرشیو چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

زمزمه های خروج آمریکا از غرب آفریقا

سرویس خارجی: برخی گزارش ها حاکی است، آمریکا علاوه بر بخش هایی از غرب آسیا، تصمیم دارد نیروهای خود را از غرب آفریقا نیز خارج کند، امری که موجب نگرانی فرانسه شده است.

پس از ضربه نظامی، سیاسی و حیثیتی که آمریکا در غرب آسیا از ایران خورد و با طرح پارلمان عراق برای اخراج این کشور تحقیر شد، خروج نظامیان این کشور از منطقه قریب الوقوع به نظر می رسد. در عین حال مدتی است خروج نیروهای تروریست آمریکا از غرب آفریقا نیز به گوش می رسد، نیروهایی که پشتیبانی اطلاعاتی، لجستیکی و پهپادی برای نیروهای فرانسوی و منطقه ای در غرب آفریقا بر عهده دارند.

همین زمزمه ها فرانسه را نگران کرده است. به گزارش «رویترز»، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه پس از نشستی با رهبران کشورهای غرب آفریقا که در جنوب غرب فرانسه برگزار شد، گفته: «اگر آمریکایی ها تصمیم بگیرند آفریقا را ترک کنند، این یک خبر واقعا بد برای ماست. امیدوارم بتوانم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، را متقاعد کنم که مقابله با تروریسم یک مسئله مهم در این منطقه است».

گفتنی است فرانسه حدود 4500 نیرو در منطقه غرب آفریقا دارد اما با این وجود، اوضاع امنیتی در این منطقه به شدت رو به وخامت می رود. فرانسه و کشورهای غرب آفریقا روز دوشنبه با متحد کردن نیروهای خود تحت یک فرماندهی مشترک برای مقابله با آنچه «شبه نظامیان در منطقه ساحل» نامیده اند، موافقت کرده اند و فرانسه قرار است 220 سرباز دیگر را برای تقویت حضور نظامی خود به منطقه اعزام کند.

البته به نظر می رسد، وقتی فرانسه با 4500 نیرویش در آن منطقه کاری از پیش نبرده است، با افزودن 220 سرباز دیگر هم نخواهد برد.