آرشیو چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸، شماره ۴۵۶۳
سیاست نامه
۱۵

کتابخانه

جامعه و اضطراب

یکی از دغدغه های همه ما این است که دیگران چه نظری درباره مان دارند. همه ما خواستار موفقیتیم و از شکست می ترسیم. همه ما کم و بیش و غالبا در خفا درباره جایگاه اجتماعی مان اضطراب داریم. آلن دوباتن برای نخستین بار به این وضعیت شایع نامی داده است و در کتاب خود سرچشمه های آن و راه های ممکن مقابله با آن را بررسی کرده است. او به قلمرو تاریخ، فلسفه، اقتصاد، هنر و سیاست سفر می کند تا ببیند متفکران بزرگ با چه شیوه های بدیعی بر این اضطراب غلبه کرده اند. حاصل کار او کتابی است که نه فقط سرگرم کننده و تامل برانگیز است بلکه رنگی از نبوغ و حکمت دارد و می تواند در حل این مشکل به انسان امروز کمک کند. اضطراب جایگاه اجتماعی هم تشریح یکی از دردهای انسان مدرن است و هم پیشنهاد راه هایی برای درمان این درد.«اضطراب جایگاه اجتماعی» نوشته آلن دوباتن با ترجمه مریم تقدیسی توسط انتشارات «ققنوس» منتشر شده است.از جمله سرفصل های این کتاب می توان به بی عشقی، تمایل به جایگاه اجتماعی، اهمیت عشق، توقعات، پیشرفت مادی، شایسته سالاری، عوامل وابستگی، شرافت و آسیب پذیری، هنر و افاده، تراژدی، طنز و شوخی، تغییر سیاسی، انواع انسان های آرمانی، مرگ، همسانی و... اشاره کرد.

تربیت متفکرانه

کودکان و نوجوانان امروزی نمی دانند چگونه از نقشه استفاده کنند، چون به استفاده از اپلیکیشن های مسیریابی عادت کرده اند. آنها برای یافتن پاسخ سوالات تلاش زیادی نمی کنند، چراکه گوگل همه جواب ها را با سرعتی بالا برای شان پیدا می کند.اگر دانش آموزی تکلیف مدرسه اش را در خانه جا بگذارد، کافی است تماس کوتاه با والدینش بگیرد تا آن را ظرف مدت کوتاهی دریافت کند.توسعه سریع تکنولوژی باعث شده تا نسل حاضر نه تنها مدام انتظار راه حل های آنی را داشته باشد، بلکه بیش از هر نسل دیگری به بزرگسالان وابسته شود. به علاوه بچه های امروزی از فرصت خطا کردن و مهم تر از آن، درس گرفتن از خطاها محروم هستند.والدین نیز در بسیاری از مواقع گویی ناخواسته به آنها آموزش «فکر نکردن» می دهند و بر وابستگی فرزندان شان می افزایند.در کتاب «آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان»، دکتر دارلین سوئیت لند و همسرش دکتر ران استولبرگ به توضیح چالش های اجتماعی، احساسی و عصبی مختص به نسل امروز و شیوه های پیشگیری یا درمان آنها می پردازند. نویسندگان، پنج تله رفتاری را شناسایی می کنند و معتقدند گرفتاری در این دام ها موجب اقداماتی از سوی والدین می شود که به عدم استقلال فرزندان دامن می زند.«آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان» نوشته دارلین سوئیت لند و ران استولبرگ با ترجمه سیدسینا میرعربشاهی توسط انتشارات «مروارید» به چاپ رسیده است.

شعر بعد از کانت

«نیروی شاعرانه شعر پس از کانت»، کتاب برگزیده سال 2015 اروپا در زمینه ادبیات تخصصی و فلسفه بوده است. به تعبیر نویسنده این اثر، چیزی که ما آن را نیروی شاعرانه می نامیم، در برگیرنده فقدان موجود در بی نیرویی است. این مقوله از یکی شدن گریزان است. اما همزمان مجموعه ای متناهی یا حتی نامتناهی از نیروهای منفرد در زبان است؛ مساله ای که به همان اشاره هایدگر در مورد افتراق نیرو و بی نیرویی در اندیشه ارسطو مربوط است.همانطور که کوین مک لاکلین در ابتدای کتاب توضیح داده، نیروی مورد بحث در این کتاب، از یکی شدن گریزان است. این نیرو بیش از آنکه نوعی توانایی باشد، گونه ای عجز و ناتوانی است؛ عجزی که با تکثر تقلیل ناپذیر زبان، به عنوان یک ابزار ارتباطی آشکار می شود. تنش دایم میان نیرو و بی نیرویی که هایدگر آن را از میان آرای ارسطو بسط می دهد، اصلی ترین بخش رویکرد نیچه به هنر و به ویژه شعر غنایی است.نیروی زبانی و ارتباطش با شعر در یکی از تزهای فلسفه کانت قابل ردیابی است: توان پیشین یا ماتقدم زبان در رهاسازی خود از محتوای تجربی.عناوین اصلی کتاب «نیروی شاعرانه شعر پس از کانت» به این ترتیبند: توانایی پیشین نیرو و ایماژ از کانت تا بنیامین، صلح هولدرلین، منطق دولت شاعرانه بودلر و توده ها، استعفای آرنولد، کلام آخر جاباز کردن برای ورود عقل.کتاب «نیروی شاعرانه شعر پس از کانت» نوشته کوین مک لاکلین به تازگی با ترجمه فردین توسلیان توسط نشر ورا منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب یکی از عنواین مجموعه «نقدهای بهنگام» است که توسط این ناشر با دبیری محمد میلانی چاپ می شود.