آرشیو پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸، شماره ۷۲۵۷
سبک زندگی
۱۱
تلنگر

آقای جهانبخش، فک خزری را دریاب!

آرزو تهرانی

گل بی نظیر جهانبخش به چلسی برای ساعتی توجه همه را به این بازیکن ایرانی تیم برایتون جلب کرد. فعالان محیط زیست ایران از این موقعیت استفاده کرده اند که توجه علیرضا جهانبخش را به فک خزری جلب کنند. این بازیکن خوش استعداد فوتبال ایران زاده استان گیلان است، استانی که یکی از زیستگاه های تنها پستاندار دریای خزر است. فعالان محیط زیست بویژه دوستداران فک خزری در فضای مجازی از علیرضا جهانبخش خواسته اند که سفیر فک خزری شود و از شهرت خود در جهت حفظ و حمایت این گونه در معرض خطر انقراض استفاده کند. اتفاقی که در صورت وقوع صحنه ای به زیبایی گل برگردان جهانبخش به چلسی خلق خواهد کرد.

فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است. گونه ای که به دلیل کاهش جمعیت در معرض خطر انقراض قرار دارد. جمعیت فک های خزری که زمانی بیش از یک میلیون قلاده بوده حالا به کمتر از 100 هزار قلاده رسیده و شرایط مختلف همچنان این گونه را تهدید می کند. فک خزری یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر به شمار می آید و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت، نیازمند حمایت بین المللی است. فک خزری به طور میانگین 1٫5 متر طول و 80کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک ترین انواع فک به شمار می رود.

 ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند. فک ها جانورانی با ارزشند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می اندازد. فک ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زندگی می کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می کنند. اولین مرکز حفاظت از فک خزری در کشور ایران در سال 2010 رسما شروع به کار کرد.