آرشیو پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸، شماره ۷۲۵۷
سبک زندگی
۱۱
ورزش

آشنایی با 3 دستگاه پرکاربرد ورزشی

مهسا شاه ولد

این روزها کم تحرکی و خوردن فست فودها سبب شده بسیاری از مردم اضافه وزن و چاقی موضعی را تجربه کنند یک تجربه نه چندان خوشایند که با ورزش اصولی می توان بر آن غلبه کرد. اگر شما جزو کسانی هستید که به تازگی رفتن به باشگاه را به برنامه روزانه خود اضافه کرده اید بد نیست با چند دستگاه پرکاربرد و ثابت در باشگاه های ورزشی آشنا شوید. دستگاه های ورزشی که به دستگاه های هوازی مشهور هستند و شاید برایتان این سوال مطرح شود بهتر است شروع ورزش خود را با تردمیل آغاز کنید یا دوچرخه ثابت. در این مطلب شما را با چند دستگاه ورزشی و عملکرد آن آشنا می کنیم که بتوانید با اطلاعات کامل دستگاه مورد نظر خود را برای شروع ورزش انتخاب کنید.

تردمیل: یعنی قدم برداشتن روی تسمه یا نواری که روی چرخ صاف و یکنواخت حرکت می کند و ابزاری است برای کمک کردن به فعالیت بدن به گونه ای که راه رفتن یا دویدن را به جای محیط باز در یک محیط بسته انجام دهید. تردمیل برای همه افراد مناسب است البته باید توجه داشته باشید کسانی که پاهای آسیب دیده، بیماری صرع، مشکلات استخوانی، بیماری گوش میانی و افرادی که زانوهای پرانتری شکل دارند نباید از تردمیل استفاده کنند.

دوچرخه ثابت: دارای چرخه متصل به یک شاسی است که با نیروی فشار بدن حرکت می کند و بیشتر عضلات میانی و پاها را به چالش می کشد و به نوعی باید گفت دوچرخه ثابت جنبه پزشکی نیز دارد. این وسیله ورزشی مناسب افرادی است که دچار ضعف های عضلانی، ام اس، زانو درد، کمر درد و گردن دردهای خفیف هستند و در این میان افرادی که سیاتیک و آرتروز دارند نباید از دوچرخه ثابت استفاده کنند.

 الپتیکال یا اسکی فضایی: وسیله ای است که باعث حرکت چرخشی پاشنه و پنجه تا ناحیه لگن از طریق یک قطعه چرخ دار و پدال می شود و الپتیکال بیشتر عضلات پایین تنه با کم ترین فشار روی مفاصل را به چالش می کشد. ذکر این نکته ضروری است الپتیکال از نظر حرکتی مابین تردمیل و دوچرخه و از نظر فعالیت با تردمیل برابری می کند و این وسیله ورزشی شبیه سازی شده بین دستگاه پیاده روی و کوهنوردی است و مناسب همه افراد است بجز کسانی که مبتلا به آسیب دیدگی زانو هستند نباید از آن استفاده کنند چون باعث فشار بیشتر روی مفاصل می شود.