آرشیو چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸، شماره ۳۶۱۸
جهان
۷

وزیر خارجه آمریکا همچنان در کابینه ترامپ می ماند

پمپئو در دوراهی سنا و دولت

مایک پمپئو خبر تصمیم برای ترک وزارت خارجه و نامزدی سنای آمریکا از ایالت کانزاس را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پمپئو به تازگی به «میچ مک کانل»، رهبر اکثریت جمهوری خواهان مجلس سنا گفته است که او در سمت خود در وزارت خارجه آمریکا باقی خواهد ماند. دو منبع آگاه نزدیک به میچ مک کانل اعلام کردند که تصمیم پمپئو شانس جمهوری خواهان در حفظ اکثریت کرسی در انتخابات نوامبر مجلس سنا را کاهش می دهد. پایگاه آمریکایی هیل نوشت پمپئو به این نتیجه رسیده که «در چنین زمان حساسی نمی تواند دولت ترامپ را ترک کند».

پیش از این هفته نامه تایم نوشته بود: وزیر خارجه آمریکا به منظور حضور در انتخابات آتی مجلس سنا به دنبال خروج از کابینه ترامپ است. به گزارش تایم، مایک پمپئو در هفته های اخیر به سه نماینده برجسته جمهوری خواه گفته بود که قصد دارد از دولت ترامپ استعفا دهد تا بتواند در انتخابات سال آینده از ایالت کانزاس نامزد مجلس سنای آمریکا شود. 

سه نفر از نمایندگان جمهوری خواه در مصاحبه با تایم گفتند: قرار بود پمپئو تا اوایل بهار سال آینده در وزارت خارجه باقی بماند اما تحولات اخیر از جمله تحقیق درباره استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان موجب اخلال در روابط پمپئو با ترامپ شده است. نمایندگان جمهوری خواه در پاسخ به زمان خروج پمپئو از کابینه ترامپ می گویند: تصمیم پمپئو برای استعفا با توجه به توانایی های او در مدیریت زمان ممکن است در زمان مناسبی انجام شود. 

به دنبال افشای خبر استعفای پمپئو، مجله تایم نوشت: هیچ نشانه ای از اینکه او موضوع کناره گیری از وزارت خارجه را با رئیس جمهوری در میان گذاشته باشد، وجود ندارد.

 پیش از این نیز به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر استعفای وزیر خارجه آمریکا، دستیاران پمپئو این خبرها را انکار کردند. با این صرف نظر کردن پمپئو از کاندیداتوری برای سنا، همچنان چند چهره جمهوری خواه دیگر که برای این کرسی متمایل باشند، هستند. ایالت کانزاس از 1932 تاکنون به هیچ کاندیدای دموکراتی برای کرسی خود در سنا رای نداده است.