آرشیو دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۶
اقتصادی
۴
آشنایی با بورس (44)

سوالات مردمی از سازمان بورس

با توجه به اقبال طیف کثیری از مردم به بازار سرمایه در سال های اخیر، بر آن شدیم تا زمینه های آشنایی بیشتر مردم با این بازار را بیش از پیش فراهم آوریم. بر همین اساس طی ماه های گذشته آموزش مفاهیم و اصطلاحات بورسی را در بیش از 30 قسمت در این ستون ارائه کردیم.

استقبال مخاطبان از این حرکت سبب شد تا رویکرد پاسخ به سوالات مردمی درباره بورس را پس از آموزش اولیه دنبال کنیم. خوشبختانه این اقدام جدید با همکاری و همراهی مسئولان محترم سازمان بورس مواجه شد و از این پس تلاش می کنیم روزهای زوج ، سوالات مخاطبان را به همراه پاسخ های سازمان بورس در این ستون چاپ کنیم.

سوال: با خریدن سهام یک شرکت، چگونه به اقتصاد کشور کمک کرده ایم؟

جواب: شرکت ها برای تامین نیازهای مالی خود اقدامات مختلفی انجام می دهند. یکی از این اقدامات، عرضه بخشی از مالکیت خود به عموم مردم است. از این طریق مردم به ازای خرید سهام یک شرکت پول می پردازند. بدین ترتیب، خریدار مالک جزئی از شرکت می شود و متقابلا پولی که از این طریق در اختیار شرکت قرار گرفته صرف مواردی از قبیل بازسازی خط تولید، تامین مواد اولیه، خرید اقلام ضروری و امثال آن می شود که به طور حتم باعث بهبود وضعیت شرکت می شود. از سوی دیگر، با بهبود شرایط شرکت، ارزش سهام نیز بالاتر رفته و دارنده سهام شرکت سود می کند.