آرشیو دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸، شماره ۴۵۶۷
سیاست نامه
۵

کتابخانه

بریده از سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین)

بهمن بازرگانی، از اعضای برجسته سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) در دوران پیش از انقلاب، یکی از چهره های رازآلود جریان های مبارزه علیه رژیم پهلوی است. او پس از انقلاب دست از فعالیت سیاسی کشید و تا اواخر دهه 80 که گفت وگوهایی از او درباره کتاب هایش در روزنامه اعتماد منتشر شد، سکوت کرده بود. او پس از انقلاب کتاب «ماتریس زیبایی» را نوشت و منتشر کرد که اکنون به عنوان یکی از مهم ترین منابع مطالعاتی در زمینه زیبایی شناسی در اندیشه پسامدرن است. «نقد پلورالیستی» از دیگر کتاب های منتشر شده اوست.

او همچنین درباره سازمان نیز گفت وگوهایی با نشریه «چشم انداز ایران» داشت.

بازرگانی در سال 1322 در شهر ارومیه به دنیا آمد. تحصیلات دانشگاهی او در رشته راه و ساختمان بود و از این رشته در سال 1345 در دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. علاقه او به فلسفه باعث شد تا از سال 1354 مطالعات خود را در این زمینه متمرکز کند. از سال 1348 او به همراه برادرش محمد بازرگانی که بعدها در ضربه ساواک به سازمان به همراه دیگر سران سازمان اعدام شد، از اعضای هسته مرکزی سازمان منافقین بودند. در آن سال مسعود رجوی نیز در میان هسته مرکزی سازمان مجاهدین خلق قرار داشت و از میان این جمع همگی توسط ساواک اعدام شدند و تنها بهمن بازرگانی و مسعود رجوی جان سالم به در برده و محکوم به حبس ابد شدند. همین مساله باعث حرف و حدیث هایی شد و بهمن بازرگانی توسط انقلابیون مسلمان در مظان اتهام قرار گرفت.

کتاب «بهمن بازرگانی» با عنوان فرعی «گفت وگوها، خاطرات و مقالات تحلیلی درباره سازمان مجاهدین، جنبش چپ و انقلاب اسلامی» به کوشش امیرهوشنگ افتخاری راد به تازگی توسط نشر نی منتشر شده است.

از جمله سرفصل های این کتاب می توان به میراث ایدئولوژیک بازرگان، طالقانی و سحابی برای مجاهدین اولیه، درباره ویژگی های سازمان مجاهدین اولیه، آیا شکست چپ در ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی اجتناب ناپذیر بود؟ مسائل و مشکلات داوری گذشته نزدیک، درباره خرداد شصت و... اشاره کرد.

پیام فروغی برای فرهنگستان زبان

مهم ترین کتاب فلسفی دکارت و یکی از مهم ترین کتب فلسفی موثر بر علم و فلسفه اروپا رساله ای است به نام گفتار در روش به کار بردن عقل (خرد) که توسط مرحوم محمدعلی فروغی به زیبایی به پارسی برگردان شده است. از همین روی است که دکارت را پدر فلسفه مدرن می خوانند چرا که تاثیرش بر علم و فلسفه بعد از خود غیر قابل انکار است.

اهمیت دکارت در تاریخ فلسفه بسیار مهم است چرا که وی پدر فلسفه جدید و موسس راسیونالیسم است و فلاسفه ای چون لایبنیتس و اسپینوزا کاملا متاثر از آرای وی هستند، البته برای شناخت هر یک از فلاسفه باید تاریخ ما قبلی آنها را و زمانی که در آن زیست می کنند را به خوبی شناخت چرا که به قول راسل فیلسوف انگلیسی فلاسفه هم فرزندان زمان خود هستند.اهمیت این جریان را مرحوم محمدعلی فروغی به ما نشان می دهد. در ابتدا قصد ترجمه گفتار در روش را داشت اما دید پیش نیاز آن دانستن تفکرات ماقبل آن و زندگی و زمانه دکارت است پس سیر حکمت در اروپا را نگاشت. یعنی کتاب سیر حکمت تا حدود زیادی طفیلی وجود این رساله دکارت است. این رساله، ضمیمه کتاب بزرگ محمدعلی فروغی با عنوان سیر حکمت در اروپا است که توسط انتشارات نیلوفر با تصحیح و حاشیه نویسی امیر جلال الدین اعلم در 700 صفحه منتشر شده است، ما برای حق نشر از گذاشتن کل کتاب معذوریم، لکن 60 صفحه از کتاب را، که شامل رساله بی همتای دکارت می شود، به صورت پی دی اف آماده کرده ایم کسانی که تمایل دارند، برای خریدن این اثر نفیس، به انتشارات نیلوفر مراجعه کنند.

اما «گفتار در روش راه بردن عقل و پیام من به فرهنگستان» نوشته محمدعلی فروغی است که در آن در پی ارسال پیامی است برای فرهنگستان زبان فارسی؛ پیامی که البته متکی و مبتنی بر مباحث نظری و فلسفی رنه دکارت فیلسوف مشهور فرانسوی است.