آرشیو دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۶
شهرستان ها
۷

اردبیل جزو 3 شهر پاک کشور است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: شهر اردبیل از نظر شاخص های کیفی هوا جزو سه شهر پاک در کشور است.

سعید شهند افزود: افزایش تعداد ایستگاه های سنجش کیفی هوا در اردبیل و اتصال آنها به مرکز پایش فراگیر در کشور ضروری است.

وی بیان کرد: تابلوهای نمایشگر نصب شده این ایستگاه ها وضعیت هوا در حالت پاک، سالم و ناسالم را برای گروه های حساس ناسالم و خطرناک نشان خواهد داد.

او با بیان اینکه هم اکنون یک ایستگاه اندازه گیری سنجش کیفیت هوای محیط جنب موزه حیات وحش اردبیل واقع در خیابان دانشگاه فعال است، اظهار داشت: با اینکه اردبیل از لحاظ هوا شهر پاک محسوب می شود اما بعضی مواقع میزان گرد و غبار در این شهر نیز از حد مجاز بالا می رود که برای کودکان و بیماران قلبی و عروقی خطرناک است. وی خشکسالی، تغییر اقلیم، ضعف پوشش گیاهی، سوزاندن ضایعات کشاورزی، افزایش فعالیت های عمرانی، رعایت نکردن ضوابط زیست محیطی در معادن و فعالیت کارخانه های تولید آسفالت را از جمله علل پیدایش گرد و غبار و در نتیجه آلودگی هوا در شهر اردبیل عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: منشا آلودگی هوای شهر اردبیل داخل استان بوده و کانون های این آلودگی در برخی نقاط استان از جمله در روستای آق بلاغ مصطفی خان در حوزه شهرستان نمین شناسایی شده و تلاش می شود با همکاری دستگاه های متولی از افزایش وسعت کانون گرد و غبار جلوگیری و نسبت به تثبیت وضعیت آنها اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز شهری در اردبیل 9 متر و از میانگین کشوری پایین تر است، بیان کرد: توسعه فضای سبز باید یکی از اولویت های شهرداران استان باشد.

وی اظهار داشت: کاشت گونه های سازگار و ایجاد فضای سبز در کنار واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا است.