آرشیو دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸، شماره ۵۵۸۱
زندگی: سلامت
۱۴
لاغرشو

بیراهه هایی برای لاغر شدن

مهرداد رحیم زاده

 برخی از شما چاق هستید... تا اینجای کار هیچ مشکلی نیست .ژنتیک ما یکسان نیست و روش زندگی ما هم یکسان نبوده است .مشکل از جایی شروع می شود که برخی از شما اعتماد به نفس، اراده و قدرت برنامه ریزی برای غلبه بر چاقی تان ندارید. همانند فردی که پول ندارد و اعتماد به نفس و خلاقیت پول درآوردن ندارد یا اصلا باور نمی کند اغلب پولدارها، میلیاردها تومان پول و سرمایه را با فرمول های صحیح کسب و کار خودشان به دست آورده اند و کسی پول هنگفتی به آنها نبخشیده است.

این افراد شکارهای خوب و آماده ای هستند که به راحتی در دام شیادان و کلاهبرداران و دزدها می افتند.در مواردی، شرکت های مضاربه ای مانند گلدکوئیست، کلاهبرداری های اینترنتی و اخیرا قمارهای آنلاین فوتبالی زندگی این افراد را تباه کرده است و سال ها در رویای سرمایه دار شدن سرمایه های نقدی و فکری خود را از بین برده اند.

داستان برای افراد چاق هم همین گونه است؛ این افراد به دنبال معجزه هستند. انواع داروهای لاغری را با قیمت های ارزان و گران امتحان می کنند. خود را زیر تیغ انواع جراحی های غیر ضروری، انواع دستگاه های لاغری، وان جلبک، مصرف شیشه یا داروهای لاغری مشابه شیشه قرار می دهند . همچنین ریاضت های مقطعی و گاهی طولانی، رژیم های تک خوری، رژیم آب یا آبمیوه و رژیم شیر را تحمل می کنند. در کنار این موارد، برخی باشگاه های ورزشی به بهانه ورزش شخص را جذب می کنند و بعد از مدتی خود ورزش تبدیل به حاشیه می شود واصل ماجرا می شود فروش صدها هزار تومان مکمل ورزشی.

برخی از این روش ها که البته هیچ کدام معجزه نمی کنند، ممکن است در مقاطعی موجب دلگرمی یا دلخوشی شود ولی در طولانی مدت خود فرد به پوچ بودن آن اعتراف می کند.

رژیم هایی هم هستند که در ظاهر با سختی زیاد در کوتاه مدت،اثرات کوتاه مدت قوی و موثری بر لاغری دارند مانند رژیم اتکینز یا کتوژنیک که تا حدی علمی نیز هستند.ولی در طولانی مدت هم باعث چاقی بیشتر می شوند و هم عوارض فیزیولوژیک دارند. البته این دو رژیم در اصل برای کاهش تشنج در افراد دچار صرع و تشنج و برخی اختلالات عصبی طراحی شده و بسیار علمی و موثر است ولی بعدا اثرات مقطعی آن در کاهش وزن نیز نمایان شد .

 پس راه حل موثر کدام است؟

برای اینجانب که 18 سال به صورت تمام وقت در موضوع تناسب اندام فعالیت کرده ام به صورت قطع و یقین ثابت شده است که هیچ راهی برای رسیدن به تناسب اندام پایدار به جز اصلاح عادات و رفتار زندگی وجود ندارد و این مهم میسر نمی شود مگر با تدوین یک برنامه ریزی غذایی و حرکتی متناسب با سن و شغل و فرهنگ زندگی توسط یک مشاور قابل اطمینان که در جایگاه یک مربی یا راهنما ما را قدم به قدم راهنمایی کند تا با یک برنامه مشخص قدم به قدم این مسیر پیموده شود و سیستم حرکتی و غذایی یک فرد خوش اندام در یک فرد چاق نهادینه شود. به بیان دیگر، خوش اندام شدن فضیلتی است که مانند همه فضیلت های دیگر با برنامه ریزی باید کسب شود.