آرشیو دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸، شماره ۵۵۸۱
زندگی: سلامت
۱۴
سیب سلامت

گفت و گو با دکتر سارا ابوالقاسمی متخصص بیماری های عفونی

آنفلوآنزای چند چهره !

 فرق آنفلوآنزای امسال با سال گذشته چیست؟

 ما ویروس آنفلوآنزای نوع آ، بی و سی و البته دی داریم که نوع دی خیلی نادر است. نوع سی خفیف است. نوع بی هم بیماری خیلی شدیدی ایجاد نمی کند. از نوع بی، دو گونه داریم. از نوع آ چند فرم داریم که فرم «اچ 3 ان 2» و «اچ 1 ان 1» بیشتر بیماری ایجاد می کند. ویروس «اچ 1 ان 1» شیوع شدیدتری دارد و بیشتر منجر به بستری شدن فرد می شود. ویروس «اچ 3 ان 2» آنفلوآنزای فصلی ایجاد می کند.

 تفاوت  آنفلوآنزا با سرماخوردگی چیست؟

تعداد زیادی ویروس باعث سرماخوردگی می شوند اما هیچ کدام شان ویروس آنفلوآنزا نیستند. سرماخوردگی کمی کسالت، آبریزش بینی و کمی خستگی دارد. فرد سرماخورده می تواند در محل کار حاضر شود. تب ندارد یا مختصر است. اما تب 40-39 درجه مربوط به بیماری آنفلوآنزاست. تب بالا، لرز، گلودرد، آبریزش بینی و گاه تهوع و استفراغ، بدن درد و درد شدید عضلات به گونه ای است که فرد نمی تواند به محل کار خود برود.

 چه مدت بعد از وارد شدن ویروس به بدن، علائم آنفلوآنزا ظاهر می شود؟

بیماری خیلی سریع از فردی به فرد دیگر از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود. قطرات تنفسی تا یک متر جابه جا می شود. این قطرات ممکن است در نتیجه عطسه و سرفه به دیگران منتقل شود یا روی وسایل و لوازم بماند وکسی که به این وسایل دست می زند، دستش آلوده شود و اگر با دست آلوده مخاط یا چشم را لمس کند امکان انتقال وجود دارد. یک تا دو روز ونهایتا سه تا چهار روز بعد از مواجهه با ویروس، فرد علامت دار می شود. البته قبل از علامت دار شدن فرد می تواند از طریق قطرات تنفسی بیماری را انتقال دهد.

 برای تقویت سیستم ایمنی به منظور پیشگیری از آنفلوآنزا چه راه هایی توصیه می شود؟

ویتامین های آ، دی، سی و املاح روی به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. ثابت شده که روی این خاصیت را دارد. مکمل حاوی روی یا خوراکی های حاوی روی مثل سفیده تخم مرغ، آجیل ها و مغزدانه ها توصیه می شود. مکمل برای کسانی مفید است که به آن نیاز دارند که با تجویز پزشک باید باشد.