آرشیو یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸، شماره ۳۶۲۱
جهان
۷

پلوسی بندهای طرح استیضاح ترامپ را به سنا می فرستد

تلاش ترامپ برای شهادت ندادن بولتون

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نهایت گفت؛ قصد دارد هفته آینده بندهای طرح استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری را به سنا بفرستد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلوسی روز جمعه به وقت محلی در نامه ای به دموکرات ها با اعلام این تصمیم نوشت: روز سه شنبه آتی با فراکسیون دموکرات مجلس درباره اقدامات بعدی مشورت خواهم کرد. مجلس نمایندگان ترامپ را به سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در اقدامات کنگره متهم کرده و طرح استیضاح ترامپ را در 18 دسامبر 2019 تصویب کرد. طرح استیضاح ترامپ باید به سنا برود تا جلسه محاکمه او در آنجا آماده و برگزار شود. 

هرچند پلوسی تاکنون از ارسال این طرح به سنا خودداری کرده است اما مقام های ارشد حزب دموکرات در کنگره مطمئن هستند که محاکمه ترامپ از ماه جاری میلادی آغاز می شود. ترامپ متهم است در تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از او خواسته بود تا در مورد فعالیت های اقتصادی هانتر بایدن، پسر جو بایدن در آن کشور تحقیق کند. جو بایدن از رقبای اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به شمار می آید و گفته می شود که ترامپ درصدد بوده تا از طریق اوکراین به اعتبار بایدن لطمه بزند. 

ترامپ برای اعمال فشار بر اوکراین ارائه کمک های آمریکا به این کشور را به حالت تعلیق درآورده بود. دموکرات ها این اقدام ترامپ را تلاش برای بده بستان با اوکراین و سوء استفاده از قدرت تلقی کرده و تلاش ها برای استیضاح او را آغاز کردند. با وجود ادای شهادت 17 مقام آمریکایی مبنی بر اعمال نفوذ ترامپ برای اهداف سیاسی، او خود را در سراسر روند تحقیقات استیضاح بی گناه دانسته و این فرایند را تلاش برای کودتا نامیده است. 

از همین رو دموکرات ها به دنبال شهادت جان بولتون و میک مالوینی، رئیس دفتر کاخ سفید درباره تلاش ترامپ برای وادارکردن همکاری اوکراین با انجام تحقیقات علیه جو بایدن هستند. اما دونالد ترامپ می گوید برای محافظت از ریاست جمهوری آمریکا در برابر سوء استفاده های آینده از سوی کنگره، انتخابی به جز جلوگیری از شهادت جان بولتون در جلسه سنا برای استیضاح ندارد.