آرشیو سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۷
اخبار کشور
۲

نشریه «فایننشال تایمز» گزارش داد: پشتیبانی آمریکا از شرکت های فناوری، برای حمایت از ناآرامی ها در ایران

نشریه «فایننشال تایمز» گزارش داده است که دولت آمریکا در تلاش برای ایجاد ناآرامی و تظاهرات در ایران، از شرکت های فناوری ارائه دهنده فیلترشکن و «وی پی ان» حمایت مالی می کند.

نشریه «فایننشال تایمز» روز یک شنبه به نقل از منابع مطلع نوشته است که دولت آمریکا به امید کمک به ایجاد ناآرامی و اعتراض عمومی در ایران، از شرکت هایی که به دور زدن فیلترینگ در ایران کمک کنند، پشتیبانی مالی می کند.

بنابراین گزارش، دولت آمریکا از سال 2018 همزمان با شکل گیری برخی ناآرامی ها در ایران، تلاش برای تسهیل ارتباط میان شرکت کنندگان در ناآرامی ها و اعتراضات را تسریع کرده است.

فایننشال تایمز با اشاره به حمایت مالی آمریکا از شرکت های ارائه دهنده خدمات فیلترشکن و «وی پی ان»، نوشته است که بسیاری از ایرانی ها برای دور زدن فیلترینگ از وی پی ان استفاده می کنند، بی آنکه بدانند بسیاری از این ابزارها و شرکت ها از سوی واشنگتن پشتیبانی مالی می شود.

به گزارش این رسانه، دولت آمریکا علاوه بر پشتیبانی از نرم افزارهای مقابله با فیلترینگ در تلاش است تا ابزارهای تازه برای ارتباط بدون اینترنت را هم پشتیبانی کند. ازجمله این ابزارها نرم افزارهای پیام رسان بلوتوث و نظیر به نظیر (Peer- to- peer) است.

به گزارش فارس، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این مورد گفته است: «ما با شرکت های فناوری کار می کنیم تا به جریان آزاد اطلاعات کمک کرده و ابزارهایی برای دور زدن [فیلترینگ] ارائه کنیم. ما قادریم از وی پی ان هایی که به ایرانی ها اجازه می دهند از اینترنت استفاده کنند، پشتیبانی [مالی] کنیم».