آرشیو سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۷
اقتصادی
۴

شیبانی: با خواندن بودجه 99 سردرد می گیرم!

رئیس کل اسبق بانک مرکزی ضمن انتقاد از طرح جدید بانک مرکزی گفت: بودجه 99 نگران کننده است و با خواندن آن سر درد می گیرم.

به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم شیبانی در همایش شکل دهی آینده سیاست گذاری پولی و بانکی در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به طرح بانکداری جدید که شامل 204 ماده است اظهار داشت: این طرح به گونه ای تدوین شده که در بانک مرکزی مشکلاتی را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در طرح جدید، معاون ارزی و معاون اقتصادی باید به طور روزانه و هفتگی درگیر کارهای بانک مرکزی باشد و نمی توان آن را از هیئت عامل بانک مرکزی حذف کرد و به جای آن اقتصاددان قرار داد.

شیبانی اضافه کرد: این تغییرات منجر به خیر نمی شود و کار به صورت تلاش و خطا پیش برده می شود و چابکی را از بانک مرکزی خواهد گرفت.در طرح جدید رئیس کل توسط رئیس جمهور با مشورت اعضای غیراجرایی یا اقتصاددانان انتخاب می شوند و اگر چه این کارها ظاهر زیادی دارد اما در عمل اتفاق مثبتی نیست.

به گفته وی، برای کنترل نقدینگی و حفظ ارزش پول واضح است که کنترل پایه پولی و کنترل نقدینگی و همچنین بدهی های دولت به بانک مرکزی و بدهی های بانک ها را شامل بشود بنابر این وظیفه بانک مرکزی آن است که این سه اهرم را کنترل کند و در این صورت می توان تقاضای کل را مدیریت کرد. این کارشناس اقتصادی افزود: بخش عمده ای از نقدینگی صرف بنگاه های دولتی می شود که تهدیدزا است ضمن اینکه دولتی ها ردیف خاص خود را دارند و واحدهایی هستند که با ضوابط روشن و مشخص از دولت اعتبار نمی گیرند بلکه با رابطه و بدون ضابطه تامین مالی انجام می شود.

شیبانی ادامه داد: بر این اساس اعتبارات عمده استفاده می شود و نتیجه آن چیزی باقی برای تزریق به بخش خصوصی نمی شود. در زمینه بانک مرکزی برخی از بخش های این طرح عملیاتی نیست و امیدواریم این طرح با اصلاحاتی که بر روی آن انجام می شود اجرایی شود و زمینه برای رشد بخش خصوصی را فراهم آورد. وی اضافه کرد: بودجه 99 نگران کننده است و با خواندن آن سر درد می گیرم.