آرشیو سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۷
اخبار کشور
۹

ساخت دستگاه پیچش گرم با نرخ کرنش بالا در فولاد مبارکه اصفهان

اصفهان- خبرنگار کیهان : دستگاه پیچش گرم با نرخ کرنش بالا با حمایت و همکاری فولاد مبارکه اصفهان طراحی وساخته شده است .

دستگاه پیچش گرم یک دستگاه شبیه ساز است و این امکان را فراهم می کند که در فرآیند تولید فولاد به جای تولید یک ذوب تستی به میزان 200 تن و به ارزش حدودی یک میلیارد تومان یا یک تختال به ارزش حدودی صد میلیون تومان چند نمونه کوچک مورد آزمون قرار گرفته و درباره امکان تولید آن تصمیم گیری شود.

دستگاه پیچش گرم با کرنش بالا (تا 30 بر ثانیه)، دستگاهی با فناوری پیشرفته است که برای اولین بار در مقیاس صنعتی، به همت دانشمندان و متخصصان داخلی در ایران طراحی و ساخته شده است.

معروف ترین شرکت سازنده دستگاه پیچش گرم در جهان، شرکت GLEEBLE آمریکاست که قیمتی در حدود 700 هزار دلار آمریکا دارد و به دلیل تحریم های کنونی، اجازه فروش آن به ایران داده نمی شود.

باتوجه به هزینه تمام شده ساخت داخلی این دستگاه که بیش از 12 میلیارد و 200 میلیون ریال است، معادل 75 میلیارد ریال صرفه جویی شده و از خروج ارز حاصل جلوگیری شده است.

با توجه به اینکه واحد متالورژی و روش های تولید شرکت فولاد مبارکه برای طراحی مواد جدید به بررسی رفتار کارپذیری و پدیده های بازگشت دینامیکی و استاتیکی و همچنین دماهای بحرانی این مواد قبل از نورد گرم نیاز دارد، بنابراین ساخت این دستگاه اولین گام در طراحی و تولید محصولات جدید است که هم اکنون در سرلوحه اهداف استراتژیک این شرکت قرار دارد.

این دستگاه می تواند مورداستفاده اساتید دانشگاه، دانشجویان و محققان و صنایع سراسر کشور قرار گیرد.

این دستگاه به یک کوره القایی توان بالا تجهیز شده که امکان انجام آزمایش تا دمای یکهزار و 600 درجه سانتی گراد را فراهم آورده است همچنین این دستگاه مجهز به یک سامانه خنک کننده است که توانایی سرمایش سریع فولاد در محیط های هوا، مخلوط آب وهوا و آب را دارد.

این دستگاه با حمایت مالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و توسط پژوهشکده فولاد دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و ساخته شده است.

دستگاه پیچش گرم با نرخ کرنش بالا که ساخت آن تا پیش از این در انحصار شرکت های آمریکایی بود و کشور ایران به دلیل تحریم های ظالمانه از داشتن آن محروم شده بود، در دومین نمایشگاه بومی سازی صنعت فولاد رونمایی شد.