آرشیو سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۷
حوادث
۱۰

تاکید دوباره وزارت بهداشت: ادعاهای مطرح شده در مورد آلودگی شیر و لبنیات بدون سند علمی و فاقد اعتبار است

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مطرح کردن ادعای وجود سم آفلاتوکسین تنها می تواند باعث کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور و مقدمه ای برای عوارض جبران ناپذیری مانند کمبود کلسیم، نرمی استخوان، شکستگی خود به خودی و... شود.

زهرا عبداللهی در گفت وگو با ایسنا، درخصوص حواشی طرح وجود سم آفلاتوکسین در شیر و لبنیات، اظهار داشت: به طور کلی کپک ایجاد شده بر روی هر ماده غذایی می تواند منجر به ترشح سم آفلاتوکسین شود. میزان ترشح این سم در هر ماده غذایی میزان مشخصی دارد و در صورتی که بیش از حد استاندارد باشد، می تواند در طول زمان مشکلاتی برای انسان ایجاد کند. کپک موجود بر روی رب گوجه فرنگی، آبغوره، آبلیمو، مربا، میوه و... همگی نمونه هایی برای وجود سم آفلاتوکسین است.

عبداللهی با بیان اینکه مهم ترین اصل این است که مردم بدانند آفلاتوکسین می تواند در هر ماده غذایی وجود داشته باشد و این موضوع تنها شامل حال شیر و لبنیات نیست، افزود: البته میزان مجاز برای وجود این سم در مواد غذایی کاملا مشخص است و در صورتیکه بیش از استاندارد موجود در مواد غذایی گزارش نشود، نمی تواند ضرری به انسان برساند.

وی باکذب محض خواندن فرضیه وجود سم آفلاتوکسین در شیر و لبنیات، تاکید کرد: ادعایی که در روزهای اخیر مطرح شده بدون هیچ مدرک و سند علمی ارائه شده است و فاقد اعتبار و استناد است، از این رو مردم نباید نگران باشند.

اصلی ترین ضرر این دست ادعاها کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص میزان مجاز سم آفلاتوکسین در مواد غذایی طبق استانداردهای کشورمان، گفت: این استاندارد در کشورهای مختلف متفاوت است؛ به طور مثال این استاندارد در آمریکا 500 نانوگرم در هر لیتر است؛ درحالی که استاندارد مجاز وجود سم در کشور ما بر اساس کدکس موجود 100 نانوگرم در هر لیتر است.

نکته حائز اهمیت اما این است که بر اساس بازرسی های وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی این رقم اکنون به ازای هر لیتر شیر یا لبنیات به طور متوسط 50 نانوگرم گزارش شده است.