آرشیو سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۵۵۸۲
رسانه: بین الملل
۸
تحلیل

حزب الله و امل دست به کار می شوند

رهبران حزب الله و امل، یعنی سید حسن نصرا... و نبیه بری در صدد رایزنی با برخی احزاب و گروه ها برای حل مشکلات و درخواست های آنها در راستای تشکیل هرچه سریع تر کابینه هستند. به عنوان مثال حزب مسیحی المرده به رهبری سلیمان فرنجیه در موضعی صریح اعلام کرده است در صورتی در دولت جدید به ریاست حسان دیاب مشارکت می کند و به آن رای اعتماد می دهد که به جای یک وزارتخانه، دو وزیر به این حزب اختصاص یابد.

حسان دیاب، وزارت خدمات عمومی به ریاست لمیا یمین الدویهی را به این حزب داده است. در این میان، مقامات حزب الله اعلام کرده اند که تمامی تلاش خود را برای میانجیگری بین فرنجیه و دیاب صورت می دهند تا در نهایت، رضایت رهبر حزب المرده به دست آید.

 این حزب دارای پنج نماینده در پارلمان لبنان است. علاوه بر آن، حزب ملی گرای قومی سوری اجتماعی به رهبری اسعد حردان نیز درخواست یک وزیر در کابینه جدید حسان دیاب را مطرح کرده است. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و سران حزب امل وعده داده اند مشکل حزب سوری قومی اجتماعی لبنان را حل کنند. علاوه بر آن، ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه که حزب متبوعش دارای 9 کرسی در پارلمان لبنان است، اختصاص یک مسند وزارت کابینه به این حزب را غیر قابل قبول خوانده و تاکید کرده است که حتما باید دو وزیر کابینه به این حزب تعلق داشته باشند.  با این حال تحلیلگران معتقدند با افزایش تعداد وزرای کابینه به 20نفر، عملا این مشکل حل خواهد شد. دیاب، وزارت امور اجتماعی، مهاجران و پناهندگان را به این حزب واگذار کرده است.