آرشیو سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۵۵۸۲
فرهنگ
۹

اسناد محرمانه نوبل ادبیات سال 1969 پس از 50 سال آزاد شد؛ سالی که سوئدی ها دل ساموئل بکت را به دست آوردند اما دل محمدعلی جمالزاده را شکستند تا این نویسنده ایرانی همه چیز را از چشم لابی های سیاسی پهلوی ببیند!

دلجویی از بکت، حذف جمالزاده

صابر محمدی

سال گذشته در چنین روزهایی، اگر دقیق ترش را بخواهیم بگوییم 23 دی در صفحه 12 جام جم، خشم مان را بر سر آقای آندرس اوسترلینگ، رئیس سابق آکادمی سوئد خالی کردیم. ماجرا از این قرار بود که این آکادمی به رسم هر ساله خود، اسناد مرتبط با نیم قرن پیش خود را از پستوهای رمزآلود خود درآورد و گفت سال 1968 چگونه نوبل ادبیات از چنگ ساموئل بکت درآمده است. در آن گزارش، بر اساس اسنادی که پس از 50 سال آزاد شده بود نوشتیم که آندرس اوسترلینگ، رئیس وقت آکادمی سوئد با اعطای جایزه نوبل به ساموئل بکت مخالف بوده و درباره همسو بودن آثار بکت با روح جایزه نوبل تردید فراوانی داشته است. آن اسناد لو داد که او نوشته: «البته در

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.