آرشیو سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۵۵۸۲
فرهنگ
۹
قمر در عقرب هفته

اوضاع عجیب خانه ها

اوضاع غریبی شده. انگار که قرار نیست این حاشیه ها تمام شود. کدام حاشیه ها؟! همین ماجرای خانه سینما و خانه تئاتر و بیانیه و دوباره پس گرفتن بیانیه از جانب یک خانه و تایید انصراف های جشنواره تئاتر فجر از جانب خانه دیگر قس علی هذا! همین که الان داریم درباره اش حرف می زنیم خودمان هم گیج شده ایم! اجازه بدهید قضیه را از خانه سینما شروع کنیم.

اصل قضیه از یک برنامه تلویزیونی در شبکه افق سیما آب می خورد؛ برنامه ای که دکتر محمدصادق کوشکی مسائلی را بیان کرد که تلویحا به رخشان بنی اعتماد اشاره داشت. همین موضوع باعث شد خانه سینما با اعلام این که یک برنامه تلویزیونی به یک سینماگر توهین کرده، خواستار تحریم صدا و سیما توسط سینماگران و هنرمندان شود. خانه سینما رسما از هنرمندان تقاضا کرده بود دیگر در برنامه های رادیویی و تلویزیونی حضور پیدا نکنند.

اظهارنظر بعدی از جانب محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما بود. رنجبران در عین این که اطلاعیه خانه سینما را احساسی و عجولانه دانسته بود ولی در عین حال از برخورد و تذکر به مسوولان مربوط در اتفاق اخیر خبر داد. حالا هم در ادامه این موضوع خانه سینما بیانیه دیگری صادر کرده و با اعلام این که پاسخ مدیر روابط عمومی صدا و سیما را همدلانه، مسوولانه و قابل قبول ارزیابی کرده بود خواستار هماهنگی بیشتر این دو عضو خانواده هنرهای نمایشی شد و به نوعی بیانیه را پس گرفت.

آن طرف قضیه اما خانه تئاتری ها هم حاشیه ساز شدند. خانه تئاتر بیانیه ای منتشر کرده و در آن گفته ضمن حمایت تلویحی از کسانی که از حضور در جشنواره تئاتر فجر انصراف داده اند از مسوولان امر خواسته که به این امر احترام بگذارند؛ چرا که این مساله حق آنهاست. این بیانیه با نقل قولی از ولتر شروع شده که می گوید «من با نظر تو مخالفم اما حاضرم جانم را بدهم تا تو بتوانی حرفت را بزنی.» معلوم نیست این نقل قول برای آن ذکر شده که نشان بدهند با این انصراف ها مخالف است یا این که موافق است یا چی مثلا؟! جالب اینجاست بدانید که دبیر جشنواره تئاتر فجر خودش از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر هم هست. خلاصه که اوضاع عجیبی شده و حسابی همه چیز توی هم رفته و خط و مرزها اصلا مشخص نیست!