آرشیو چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۸
شهرستان ها
۷

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: 1500 واحدمسکونی غیرمجاز درروستای زیارت گرگان ساخته شده است

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: پرونده ساخت و ساز غیرمجاز زیارت گرگان به دلیل اهمیت تاریخی و طبیعی این روستا و گستردگی ابعاد تخلفات، در کارگروه فرا قوه ای مبارزه با زمین خواری در حال پیگیری است.

سید صادق سعادتیان، اظهار داشت: علت مهم ساخت و سازهای فراوان در روستای زیارت گرگان، اجرا نشدن طرح کاداستر (حدنگاری) است.

در حاشیه روستای دارای بافت قدیمی با ارزش و زیبای زیارت بیش از 1500 واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهادکشاورزی را ندارند و ساخت آنها به قبل از دهه 70 شمسی برمی گردد.

روستای زیارت دارای 900 هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات است که بیشتر این زمین ها از شیب 12 تا 15 درصد برخوردار بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک ممانعت شود.

حدنگاری یا کاداستر فهرست نقشه برداری ثبتی است که مرزها و مالکیت قطعات زمین را نشان می دهد.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به تاخیر اجرای طرح حدنگاری (کاداستر) در کشور اشاره کرد و گفت: این طرح باید 131 میلیون هکتار اراضی ملی کشور را برای مقابله با زمین خواری و تخلفات املاک حدنگاری کند اما تاکنون 28 میلیون هکتار از این مساحت در سامانه کاداستر ثبت شده که قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: حدنگاری همه این اراضی به مساعدت دستگاه های مرتبط برای نظارت در حسن اجرای آن احتیاج دارد.

میرمحمد غراوی ، معاون امور عمرانی استانداری گلستان نیز اجرای کامل طرح حدنگاری در این استان را خواستار شد و گفت: اجرای این طرح از مشکلاتی مانند ساخت و ساز غیرمجاز روستای زیارت و مانند آن جلوگیری می کرد.