آرشیو چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۸
شهرستان ها
۷

وزیر بهداشت: مقابله با بیماری ها در مناطق سیل زده بلوچستان جدی گرفته شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر مقابله با بیماری ها در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان و تحویل آب سالم و بهداشتی به مردم تاکید کرد.

سعید نمکی در نشست بررسی مشکلات، آسیب ها و پیشگیری از بیماری های پیش رو در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان که در چابهار برگزار شد اظهار داشت: تمام کادر بهداشتی درمانی در آماده باش و در حال خدمات رسانی به سیل زدگان هستند تا مشکل و بیماری به وجود نیاید.

وی گفت: تامین مایحتاج زندگی به ویژه آب سالم و بهداشتی از اقدامات ضروری مسئولان برای سیلزدگان در دستور کار باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: کشور همسایه با بیماری های زیادی مواجه است و استان سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری وظیفه سنگینی برای مقابله و ارتقای سلامت دارد.

وی افزود: سیستان و بلوچستان باید یک استان بزرگ از نظر جمعیت و وسعت دیده شود و جمعیت پراکندگی آن برای برخی امکانات به حد نصاب نمی رسد که نیاز است برای اختصاص امکانات و نیرو یک بازنگری جدی داشته باشیم.

نمکی گفت: سرم عقرب وارداتی نمی تواند موثر باشد چون نوع عقرب منطقه متفاوت بوده و اگر هم خریداری کنیم فایده ای ندارد و توصیه من استفاده از سرم عقرب رازی است که می تواند بیمار را درمان کند.

وی تصریح کرد: جمع آوری لاشه های حیوانات اهلی و وحشی به قید فوریت انجام شود تا مردم با بیماری و مشکلات دیگر و حاد رو به رو نشوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: 396 هزار قطعه مرغ در آق قلا بر اثر سیل تلف شدند ولی در این منطقه بهتر می توان نسبت به جمع آوری و دفن لاشه های حیوانات و دام و طیور اقدام کرد.

وی بیان کرد: کارخانه های دارویی به اندازه کافی مواد اولیه دارند و دارو به حد کافی موجود است و علیرغم تحریم دارویی مشکلی نداریم و دشمن به دروغ می گوید که دارو تحریم نیست در حالی که نمی توانیم دارو از خارج تامین کنیم.

نمکی از تلاش های کادر بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر برای خدمات رسانی در سیل چابهار و سایر نقاط قدردانی کرد و افزود: هیچ بیماری در منطقه تاکنون رخ نداده است.

وی بیان کرد: در گذشته از هر پنج نفر2 نفر در سیستان و بلوچستان دچار بیماری های پرمخاطره بودند و هم اینک وضع از گذشته خیلی بهتر است.