آرشیو چهار‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

جزئیات تازه درباره جانشین ابوبکر بغدادی

سرویس خارجی: روزنامه گاردین نوشته، سرکرده جدید داعش یکی از موسسان این تشکیلات تروریستی و تئوری پردازان برجسته آن است و نام واقعی اش «امیر محمد عبدالرحمان المولی الصلبی» است.

کمی پس از اعلام مرگ «ابوبکر بغدادی»، سرکرده سابق داعش، در جریان حمله هوایی آمریکا در سوریه در اواخر ماه اکتبر (آبان) داعش نامی را به عنوان رئیس جدید خود معرفی کرد: «ابو ابراهیم الهاشمی القرشی». اما این فقط یک نام بود که چیز زیادی را دستگیر کارشناسان گروه های تندرو نمی کرد تا حدی که برخی از آنها تاکنون نسبت به اینکه او حتی شخصیتی خیالی باشد نیز تذکر داده اند. همچنین شنیده شد که یک مقام عالی رتبه آمریکایی گفته، او کاملا مجهول الهویه است.

پس از تمام این حرف ها و گمانه زنی ها، حالا روزنامه انگلیسی «گاردین» روز دوشنبه به نقل از مقامات سازمان های اطلاعاتی که خواسته اند نامشان فاش نشود، نوشته نام سرکرده جدید داعش، «المولی» است، جنایتکاری برجسته در تشکیلات تروریستی مذکور و یکی از تئوری پردازان آن.

اما این روزنامه چه اطلاعاتی را از «المولی الصلبی» به ما می دهد؟ در گزارش این روزنامه انگلیسی آمده: او از اقلیت های ترکمانی عراق است که همین مسئله او را به یکی از رهبران غیرعرب کم شمار این گروه تندرو تبدیل کرده است. طبق گفته منابع، او فارغ التحصیل دانشگاه موصل است و سابقه زیادی در جنایت ها و ظلم های داعش، به ویژه جنایات این گروه در قبال اقلیت ایزدی عراق در سال 2014، دارد.

«المولی» که همچنین به اسم «حاجی عبدالله» شناخته می شود، به عنوان محقق به اصطلاح دینی در تشکیلات سابق داعش که وابسته به القاعده در عراق بود، فعالیت می کرد و تا حد رهبران رده بالای داعش ارتقا یافت تا نقش برجسته ای را در این تشکیلات به دست گرفت.

جایگاه او به عنوان یکی از ایدئولوژیست های داعش، «المولی» را برای سرکردگی، توجیه ربایندگی، ذبح، قاچاق زنان و دختران اقلیت ایزدی در شمال غرب عراق کمک کرد و تصور می شود او بر برخی عملیات تروریستی این گروه در سطح جهانی نظارت داشته باشد.