آرشیو چهار‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

«الیاس الفخفاخ»، نخست وزیر مکلف و مامور تشکیل کابینه تونس شد

منابع تونسی از تعیین «الیاس الفخفاخ» برای تشکیل دولت جدید این کشور خبر داده اند. پیش از او فردی به نام «حبیب الجملی» مامور تشکیل کابینه شده بود که موفق نشد.

تونس سال گذشته دو انتخابات مهم را برگزار کرد که در یکی از آنها «قیس سعید» رئیس جمهور شد. او خود می گفت به هیچ جریانی وابسته نیست و به عنوان گزینه ای مستقل در انتخابات شرکت کرده است، اما فردی نزدیک به حزب اسلام گرا و اخوانی «النهضه» و ضدصهیونیستی شناخته می شود. در دومین انتخابات سال گذشته تونس هم حزب «النهضه» اکثریت کرسی های مجلس را به دست آورد و «راشد الغنوشی» پدر معنوی انقلاب تونس را به ریاست مجلس نشاند. «النهضه» سپس، «حبیب الجملی» را به عنوان نامزد این حزب برای تشکیل دولت به رئیس جمهوری تونس معرفی و «سعید» با صدور حکمی در 24 آبان گذشته او را مامور تشکیل کابینه کرد. بر اساس قانون تونس «الجملی» یک ماه فرصت داشت اعضای دولت خود را معرفی کند و از پارلمان رای اعتماد بگیرد، اما موفق نشد.

حالا شبکه خبری «المیادین» اعلام کرده، رئیس جمهور تونس در بیانیه ای اعلام کرد در پی شکست دولت «الجملی» در کسب رای اعتماد، «الیاس الفخفاخ»، وزیر سابق دارایی را مامور تشکیل کابینه دولت جدید تونس کرده است.

در این بیانیه تاکید شده، «الفخفاخ» باید کابینه اش را طی یک ماه برای کسب رای اعتماد به پارلمان معرفی کند و این مهلت از نظر قانونی غیرقابل تمدید است.