آرشیو چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۵۵۸۳
زندگی: ایران
۱۶
خبرخوش

تغییر آهنگ خشکسالی در میانکاله

در سال های اخیر پسروی آب دریای خزر به عنوان یکی از منابع اصلی تامین آب تالاب بین المللی میانکاله یکی از هفت ذخیره گاه زیست کره جهان در ایران، نبض خشکسالی را در تالاب تندتر کرده و نگرانی های زیادی در دل دوستداران محیط زیست کشورمان به وجود آورده؛ افرادی که یک نگاهشان به مخاطرات ناشی از این اتفاق است، مثل پدیده گردوغبار و ریزگرد و یک نگاهشان به از دست رفتن میراثی طبیعی و منحصربه فرد در کشورمان. مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اما درگفت و گو با فارس از راهی جدید برای جلوگیری از پیشرفت خشکسالی در میانکاله خبر می دهد.

 به گفته همایون خوشروان، راه ایمن برای حفظ شرایط اکولوژیکی تالاب میانکاله این است که باید در منطقه ای به غیر از تالاب کانال جدیدی تعریف کرده یا از آب مازاد نیروگاه نکا استفاده کنیم.

خوشروان با اشاره به افت 12 سانتی متری سطح تراز آب دریای خزر به عنوان یکی از دلایل خشکسالی میانکاله توضیح می دهد: تالاب میانکاله با توجه به پسروی سطح تراز آب دریای خزر طی سال های گذشته وضعیت مطلوبی نداشت به همین دلیل کارگروهی برای نجات آن تشکیل شده است، چراکه اگر این روند ادامه پیدا کند متاسفانه خیلی زود شاهد خشک شدن تالاب تا سال 2025 خواهیم بود.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید می کند این که به این فکر باشیم آب دریای خزر را به این تالاب هدایت کنیم تا شرایط اکولوژیکی تالاب حفظ شود، راهگشای مشکل ما نیست و ایمن ترین راه درحال حاضر این است که در منطقه ای به غیر از تالاب، کانال جدیدی تعریف یا از آب مازاد نیروگاه نکا استفاده کنیم.