آرشیو پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۷۲۶۳
اقتصادی
۸
بانک

رئیس اسبق بانک مرکزی: 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، اتفاق بزرگی است

منبع: ایلنا

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: باید این را در نظر داشت که فقط قیمت ارز بر افزایش صادرات اثرگذار نیست، بلکه سایرعوامل همچون نقل و انتقالات بانکی، حمل ونقل، ظرفیت بنادر و اتاق های بازرگانی مشترک از دیگر عوامل تاثیرگذار در آن هستند.

ابراهیم شیبانی در خصوص عدم جهش صادراتی با وجود افزایش نرخ ارز اظهار داشت: افزایش نرخ ارز در کشورمان همزمان با اعمال تحریم ها و گسترش محدودیت ها بود و همین اتفاق باعث شد که برآوردهایی پیش از افزایش صادرات محقق نشود هر چند هم اکنون نزدیک به 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که این برای اقتصاد وابسته به نفت ما خود اتفاق بزرگی است. وی ادامه داد: از سوی دیگر باید این را در نظر داشت که فقط قیمت ارز بر افزایش صادرات اثرگذار نیست، بلکه سایر عوامل همچون نقل و انتقالات بانکی، حمل و نقل، ظرفیت بنادر و اتاق های بازرگانی مشترک از دیگر عوامل تاثیرگذار هستند. شیبانی در خصوص طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی و آثار آن برای بخش خصوصی گفت: این طرح نقاط قوتی مانند شفافیت، معرفی شدن افراد بدحساب، صندوق ضمانت سپرده ها و اعتباری را داراست که به نظر من تمام اینها برای بخش خصوصی سالم و فعال یک امتیاز مثبت تلقی می شود. همواره در تمامی کشورها شفافیت و معرفی افراد بدحساب، آن هم به صورت برخط به نفع بخش خصوصی بوده است هر چند در برخی مواد مطرح شده در این قانون مانند کارکرد هیات ها و شوراهای عالی ابهاماتی وجود دارد که امیدواریم نمایندگان مجلس در هنگام بررسی آن در کمیسیون و صحن مجلس شورای اسلامی آنها را برطرف کنند.

وی افزود: از وقتی که نفت وارد اقتصاد، بخش درآمد و هزینه ای کشور شد اقتصاد ما نیز دولتی شد، این موضوع برای تمام کشورهای نفتی خاورمیانه صدق می کنند، زیرا نفت یک کالای دولتی است. در حالی که کشوری مانند اتریش 96 درصد درآمدش از بخش خصوصی و مالیاتی است یا آلمان بیش از 4 میلیون شرکت ثبت شده دارد که اینها موتور محرک بودجه، رشد و اشتغال هستند. ما نیز در سال های اخیر به این سمت حرکت کردیم و مطابق آ خرین آماری که من دارم بیش از 30 میلیون واحد صنعتی بزرگ و کوچک در کشور ثبت شده است و امیدوارم این واحدها نقش خود را در رشد و توسعه کشور ایفا کنند.