آرشیو پنج‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۷۲۶۳
اقتصادی
۹
بورس

شاخص کل بورس از 411 هزار واحد عبور کرد

روزی 1151 واحد رشد

سیاوش رضایی

بورس اوراق بهادار تهران در 202 روز معاملاتی خود از ابتدای سال جاری تا دیروز، روزانه هزار و 151 واحد رشد کرده و هر روز 0.64 درصد بازدهی برای سهامداران به همراه داشته است.

دراین مدت بازدهی کل بورس با 130.1 درصد از مرز 130 درصد هم گذشته و 232 هزار و 552 واحد افزایش یافته است. دیروز هم پس از دو روز استراحت و اصلاح شاخص، رکورد جدیدی در کارنامه 48 ساله بورس تهران به ثبت رسید. دراین روز شاخص کل بورس با رشد 5 هزار و 203 واحدی کانال 411 هزار واحدی را هم فتح کرد و به 411 هزار و 211 واحد رسید. بدین ترتیب در یک روز 1.38 درصد به بازدهی بورس افزوده شد.

ارزش بازار بورس نیز با قرار گرفتن در آستانه 1500 هزار میلیارد تومان در کنار ارزش معاملات 3 هزار و 440 میلیارد تومانی نشان از تداوم نقدینگی جدید به این بازار دارد. گرچه روند کلی بازار سهام ایران از ابتدای سال تاکنون مثبت بوده اما از اواخر پاییز رشد آن به جهش تبدیل شده است و با ورود به زمستان این رشد تداوم پیدا کرده است.

به اعتقاد کارشناسان نقدینگی پرحجم دراقتصاد، رکود بازارهای رقیب، بازدهی بالای بورس، گزارش های مثبت شرکت های بورسی، تقویت نرخ ارز در بازار آزاد و... مهم ترین دلایل رکوردشکنی های پی درپی بورس تهران در هفته های اخیر است. دراین میان تحلیلگران معتقدند که رشد بورس تا پایان سال جاری تداوم داشته باشد و دراین مدت رکوردهای دیگری را تجربه کند.

نگاهی به سالن های شلوغ کارگزاری های کشور و روند رو به رشد صدور کدهای جدید معاملاتی نشان دهنده تغییر مسیر سرمایه گذاران خرد از بازارهایی مثل طلا و ارز به بازار سرمایه است. البته دراین میان، مسئولان نهاد ناظر به مردم توصیه می کنند که با آگاهی کامل وارد معاملات شوند و از خریداری «تک سهم» که ریسک را بالا می برد حذر کنند.