آرشیو پنج‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۹
حوادث
۱۱
زلال بصیرت

تلاش دشمنان برای تضعیف ولایت فقیه

یکی از نعمت های خداوند متعال بازداشتن دشمنان از زیان رساندن به مومنان در بسیاری از مراحل مختلف زندگی است. شکرانه این نعمت، تقوای الهی یعنی انجام واجبات و ترک محرمات است.

خداوند متعال، بلاهایی را از ملت و نظام ما دور کرد که باید آن را همواره به یاد داشته باشیم و تقوا پیشه کنیم. طبیعتا وقتی ملتی فتنه بزرگی مانند فتنه 88 را با موفقیت پشت سر می گذارد، می تواند آن را نشانه قدرت و عظمت خود بداند و در مقابل دشمنان با اتکا بر آن، به نمایش قدرت بپردازد؛ اما باید توجه داشت این مسئله ممکن است آفاتی داشته باشد که زیبنده ملت مومن نیست و اصل آن آفت، خودمحوری و خودبزرگ بینی است؛ این امر ممکن است انسان را از خدا غافل کند و گمان کند این خودش و قدرت خودش بوده که توانسته دشمن را از خود دور کند.

همه پیروزی ها و موفقیت ها از جانب خداست

مومنان باید در همه امور، فقط و فقط به یاری خدا اعتماد داشته باشند؛ حتی به بازو و توان خودشان اعتماد و تکیه نکنند؛ خداوند مومنان را تنها به وسیله اسباب مادی و ظاهری یاری نمی کند، بلکه در صورت توکل بر خدا، امدادهای الهی نیز شامل حال مومنان خواهد شد.

در جنگ بدر، از همان ابتدا معلوم بود که مسلمانان با آن تعداد کم و تجهیزات اندک نمی توانند پیروز شوند؛ اما واقعا به خدا استغاثه کرده و بر او توکل کردند و خدا نیز با نزول فرشتگان، آنها را بر دشمن مجهز پیروز کرد. استغاثه و توکل بر خدا، همیشه سبب نصرت الهی می شود و عدم توجه به خدا، سبب می شود تا خدا شما را به خودتان با همان امکانات تان واگذارد.

غیر از شکرگزاری نعمت ها، وظیفه دیگری نیز داریم، باید از این نعمت های الهی، در راه خدا و کسب رضای او استفاده کرد؛ به فکر حزب، خانواده و جیب خود نبود، بلکه از این نعمت ها برای انجام وظیفه بهره بگیریم.

برخی از عوامل سبب می شود تا اولا انسان متوجه نباشد که برخی امور، امتحان الهی است. امتحان الهی سنت کلی است و خداوند برای اجتماعی که در مسیر سعادت هستند، با امتحاناتی، زمینه را برای رشد آنها فراهم می کند؛ باید مراقب باشیم تا مبادا در این سنت ها و امتحانات رد شویم. اولین وظیفه ما در امتحانات الهی این است که دستمان را جلوی خدا دراز کنیم و بدانیم همه امور به دست خداست و حتی اگر بیشترین کمبودها را داشته باشیم، خداوند می تواند آن را جبران کند.

چشم امید داشتن به دشمنان، نشانه حماقت و کفران نعمت

بعد از توکل بر خدا نیز نباید مایوس بود، باید امیدوار بود؛ طبیعی است که گرفتاری، بیکاری، تحریم و حتی تحریم داروی بیماران سبب دلسردی و یاس می شود؛ اما این ضعف ها را باید با آموزه اسلامی توکل جبران کرد. اگر این درس را گرفتید، پیروزی نهایی از آن شماست، هم بلا رفع خواهد شد، هم رفاه و آسایش همین دنیا نصیبتان می شود، بر دشمنتان نیز پیروز خواهید شد؛ اما رسیدن به این نقطه هزینه نیز دارد؛ هزینه اش این است که از همه قطع امید کرده و چشم به کمک انسان های دیگر ندوزید، مخصوصا کسانی که دشمن شما هستند.

آیا احمقانه نیست که انسان امیدش به دشمنانی باشد که به خونش تشنه اند و می خواهند عزتش را از بین ببرند؟ آیا احمقانه نیست که کسی دست به طرف اینها دراز کند، در خفا به آنها پیشنهاد مذاکره کند و پیام تسلیم و مذاکره برای آنها بفرستد؟! خداوند به شما عزت داده و ضمانت کرده اگر در خانه او بروید، این عزت را حفظ کرده و بر آن می افزاید؛ آیا احمقانه نیست که کسی بگوید من عزت را از خدا نمی خواهم، خودم عزت را از دشمنانم تقاضا می کنم؟!

اگر چنین روحیه ای در مردم یا مسئولان جامعه ای پیدا شود، به معنای کفران الهی خواهد بود که طبیعتا عذاب الهی را نیز در پی خواهد داشت؛ البته بحمدالله در جامعه ما به برکت مکتب اهل بیت (ع) از بابت این ملت نگرانی نیست؛ چرا که آنها با وجود این همه سختی ها، مانند کوه، مقابل دشمن می ایستند و خم به ابرو نمی آورند و هیچ پیام تسلیم و خضوعی به دشمنان نمی دهند.

تلاش دشمنان برای تضعیف ولایت فقیه

جامعه ایرانی ما از اوایل صدر اسلام تاکنون، در طول این 1400 سال تا به حال موفق نشده بود که دولتی بر اساس دین، اطاعت خدا و بزرگداشت ارزش های اسلام تشکیل دهد. اما از حدود 41 سال پیش تاکنون خدا نعمتی به ما داده که به هیچ امتی نداده است و آن نعمت برقراری نظام اسلامی به دست نائب امام زمان(عج) است. این نظام اسلامی، از بزرگ ترین نعمت های اجتماعی است که خدا به ما داده است و یکی از مواردی است که باید شکرگزار آن باشیم.

اما متاسفانه  دست شیطان بسته نیست، دائما در صدد است تا این نعمت را از بین ببرد تا به وظیفه ای که ما در قبال این نظام اسلامی و الهی داریم که اصل آن تبعیت از ولایت است را با ایجاد شبهاتی فراموش کنیم و ما را از این نعمت الهی محروم کند. شبهاتی درباره ولایت فقیه، رابطه مردم با ولایت فقیه و نظایر آن از داخل و بیشتر از خارج با رسانه ها و شیوه های مختلف وارد می کنند تا مردم را از نظام جدا کنند. راز تلاش دشمن نیز معلوم است؛ چون فهمیده اند که رمز چهل سال پیروزی نظام اسلامی و شکست دشمنان در عرصه های گوناگون، پیروی از این رهبری الهی است.

دشمنان سعی می کنند به گونه ای القا کنند که بسیاری از ضعف های جامعه امروز، به خاطر رهبری است؛ در حالی که می دانیم حتی در زمان رسول الله(صلی الله علیه وآله) که خود ایشان عهده دار حکومت بودند و مسئولیت هدایت جامعه را داشتند، مشکلات مادی نیز وجود داشت؛ سخت ترین و دردناک ترین بلاها بر سیدالشهدا (ع) که رحمت مجسم بود وارد شد، آن هم توسط همان کسانی که توسط پیامبر مسلمان شده بودند؛ آیا این مشکلات تقصیر رهبر جامعه بود؟! حقیقت این است که امتحانات الهی همواره وجود دارد و افراد در این امتحانات متفاوتند. اما همین بلا و شهادت نیز امتحان الهی بود که سبب شد تا بسیاری از مردم، دینشان را مرهون سیدالشهدا (ع) و قیام او باشند.

مهم ترین وظیفه ما به خصوص روحانیان، حفظ این نعمت، یادآوری آن و آشنا کردن مردم با وظایفشان درخصوص رهبری جامعه است، آن هم رهبری که در طول سی سال زعامت نمی توان یک نمونه اشتباه قابل اثبات از ایشان یافت.

وظیفه دیگری که به عنوان شکر این نعمت برعهده داریم، این است که هر کس هر پست و شغلی که دارد، سعی کند کسانی در پست های کشور سرکار بیایند که بتوانند وظیفه شان را به بهترین نحو انجام دهند. کسانی که مسئولیتی برعهده می گیرند، باید سه ویژگی داشته باشند، اول شناخت اسلام، دوم شناخت اجتماعی و بصیرت که دشمن را بشناسند و نگاهشان نه به دشمن بلکه به خدا و یاری مردم باشد، سوم هم اینکه کار را با اخلاص و برای خدا انجام دهد و نه منافع شخصی و حزبی.

بیانات آیت الله مصباح یزدی (دام ظله)  در مراسم بزرگداشت حماسه نهم دی مدرسه فیضیه قم؛ 9/10/98

زلال بصیرت روزهای  پنج شنبه منتشر می شود.