آرشیو پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۹
صفحه آخر (جهان)
۱۲

سه شنبه خونین در کلمبیا درگیری با پلیس ضدشورش با 4 کشته و 500 زخمی!

سرویس خارجی: در جریان اعتراضات خشونت بار خیابانی سه شنبه شب در کلمبیا دست کم 4 معترض کشته، نزدیک به 500 تن زخمی و 200 نفر هم بازداشت شده اند.

کلمبیا با نام رسمی جمهوری کلمبیا، شمال غربی ترین کشور آمریکای جنوبی است و بیش از 49 میلیون جمعیت دارد. این کشور که سال ها محل ظهور بزرگترین کارتل های مواد مخدر در سراسر جهان بوده و اندک زمانی است که توانسته خود را از شر خشونت آنان کمی رها کند، همچنان دچار وضع بد اقتصادی است که این بار به شدت صدای مردم این کشور را درآورده است.

از آن زمان تاکنون این اعتراضات با کمی بالا و پایین ادامه داشته تا روز سه شنبه که به نقل از خبرگزاری «کلمبیا ریپورتز»، در جریان اعتراضات آن شب پلیس ضد شورش با معترضانی که چندین خیابان بوگوتا، پایتخت کلمبیا را مسدود کرده بودند، به شدت درگیر شد. البته بر اساس گزارش خبرگزاری «فرانسه»، سه شنبه شب اعتراضاتی نیز در دیگر شهرهای کلمبیا از جمله کالی، مدلین و بارانکیلا برگزار شده است.

بر اساس گزارش شهرداری بوگوتا، 18 تظاهرات صلح آمیز مختلف در پایتخت کلمبیا برگزار شده بود که با مداخله پلیس و متوسل شدن آنها به زور، این اعتراضات به خشونت کشیده شده اند. خبرگزاری «کلمبیا ریپورتز» این را هم نوشته که: «پس از آنکه برخی از معترضان نقاب دار در شهر مدلین به افسران پلیس حمله کردند، پلیس به طرف معترضان گاز اشک آور شلیک کرد.» در مجموع این درگیری ها، 4معترض کشته شده و 500 نفر نیز زخمی شده اند. پلیس و نیروهای امنیتی کلمبیا 200 نفر را هم دستگیر کرده اند.

گفتنی است، اعتراضات ضد دولتی کلمبیا 21 نوامبر سال 2019 میلادی (30 آبان) پس از آن آغاز شد که «ایوان دوکو»، رئیس جمهور این کشور در حالی که نیروهای امنیتی در خیابان های سراسر این کشور مستقر شده بودند، اصلاحاتی را در سیاست هایش و همچنین درخصوص حقوق بازنشستگی اعلام کرد. معترضان خواستار افزایش حقوق، ایجاد فرصت های شغلی بیشتر و اختصاص بودجه بیشتر برای آموزش دولتی و همین طور توقف این اصلاحات هستند.