آرشیو دو‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۹۲
اقتصادی
۴

وزیر نیرو: بارش اخیر سیستان بالاترین میزان در 50 سال گذشته بود

وزیر نیرو گفت: بارش تجمعی در استان سیستان و بلوچستان تا دی ماه امسال نزدیک به 140 میلیمتر است که بالاترین میزان در 50 سال اخیر به حساب می آید.

رضا اردکانیان در شبکه یک سیما در خصوص کاهش مصرف گاز و برنامه های وزارت نیرو گفت: در شرایط معمول، 700 میلیون مترمکعب تولید و مصرف گاز در بخش های مختلف است که 520 میلیون مترمکعب مربوط به بخش خانگی بود و 180 میلیون مترمکعب هم میان نیروگاه ها، صنایع بزرگ و مقداری نیز برای صادرات گاز به کشورهای همسایه تقسیم بندی شده بود که در روزهای اخیر به 600 میلیون مترمکعب و حتی فراتر از آن هم رفته است.

وزیر نیرو افزود: اولویت تامین گاز بخش خانگی همانند تامین آب و برق مشخص و محرز است، اما قطعا باید به دیگر جنبه ها نیز پرداخت، یعنی اگر 90 میلیون متر مکعب گاز در توافقات به نیروگاه ها به دلیل بخش مصرف بخش خانگی نصف شود، جبران آن سخت خواهد بود.

اردکانیان در خصوص نقش احداث سدها و جلوگیری از سیلاب ها گفت: از 47 هزار سد بزرگ در جهان که نیمی از آن در چین احداث شده، عمدتا در نیمه دوم قرن بیستم بوده و کشورهای معدودی سدسازی خود را در قرن بیست و یک شروع کرده اند.

وی ادامه داد: در سال 1357 تعداد 19 سد ملی ساخته شده و در دست بهره برداری داشتیم که این رقم در حال حاضر به 183 سد رسیده که 37 سد مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است.

به گزارش فارس، وزیر نیرو با بیان اینکه تعداد سدهای کشور به 214 سد خواهد رسید، گفت: بارش تجمعی در استان سیستان و بلوچستان در خشک ترین سال که 96 و 97 بود، 20 میلیمتر بود و پربارش ترین سال، سال های 92 و 93 نیز حدود 120 میلیمتر بوده است. بارش تجمعی ما تا دی ماه امسال در این استان نزدیک به 140 میلیمتر است که بالاترین میزان در پنجاه سال اخیر به حساب می آید.