آرشیو دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۴۵۷۳
جلد دوم
۷

کرونا ویروس چیست؟

گروه اجتماعی: کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS (سارس) و سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (مرس MERS) را ایجاد می کنند. کرونا ویروس ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان ها درگیر می کند و عامل یک سوم سرماخوردگی های شایع هستند. کرونا ویروس ها در سال 1965 کشف شدند و مطالعه روی آنها تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت. افرادی که همزمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس ها هستند. معمولا شدت سرماخوردگی با عاملیت کرونا ویروس بیشتر است. کرونا ویروس ها یکی از بزرگ ترین عوامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می شوند. اگرچه کرونا ویروس ها بیشتر در حیوانات دیده می شوند، اما پنج نوع از آنها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

از علایم اصلی این بیماری می توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد. همچنین بیمار ممکن است سرفه های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده که این مورد می تواند بیمار را به همودیالیز بکشاند. هنوز اطلاعات در مورد نحوه انتقال این بیماری کامل نیست ولی روش های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده اند مانند افرادی که در بیمارستان ها با بیماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

بیماری سارس

سارس نوعی بیماری خطرناک تنفسی است که از سال 2002 شیوع پیدا کرده است. شیوع آن از کشور چین شروع شد و به سرعت به دیگر کشورهای آسیای شرقی مثل هنگ کنگ، تایلند، ویتنام و سنگاپور و سپس به کشورهای امریکای شمالی مثل کانادا و امریکا سرایت کرد. عامل آن نوعی ویروس از گروه کرونا ویروس است. این بیماری بین انسان و حیوان مشترک است و حدود 10 درصد مرگ و میر دارد. علائم اولیه شبیه آنفلوآنزا است و سپس علائم تنفسی مانند تنگی نفس و دشواری تنفس تشدید می شود. درمان آنتی بیوتیک سودی ندارد و داروهای تب بر، اکسیژن کمکی و... مفیدند. جهت جلوگیری از انتقال بیماری قرنطینه بیمار بسیار مهم است.

بیماری مرس

نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس MERS یک بیماری ویروسی است که نخستین بار در سال 2012 در عربستان سعودی گزارش شد. این بیماری در اثر ویروسی از خانواده کرونا ویروس ایجاد می شود و حدود یک سوم مبتلایان فوت می کنند.

اغلب افرادی که با این ویروس آلوده شده اند دچار یک بیماری شدید حاد تنفسی می شوند که علائم آن عبارت است از تب، سرفه و تنگی نفس.

تاکنون همه موارد بیماری از 5 کشور نزدیک عربستان سعودی شامل امارات متحده عربی، قطر، عمان، یمن و کویت گزارش شده اند اما مواردی نیز در 7 کشور دیگر از جمله انگلیس، فرانسه، تونس، ایتالیا، مالزی، امریکا و کره جنوبی به دلیل سفر به کانون های بیماری مشاهده شده است. در تمام موارد ویروس از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده منتقل شده است. از علائم ابتلا به مرس می توان به تب، سرفه و تنگی نفس، علائم مربوط به دستگاه گوارش از قبیل اسهال، نارسایی تنفسی، نارسایی اعضای بدن به خصوص در کلیه ها و شوک عفونی اشاره کرد. علائم این ویروس در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، مسن یا دچار دیابت مزمن، سرطان و بیماری های مزمن ریوی هستند با شدت بیشتری ظاهر می شود. توصیه می شود در صورت نداشتن ضرورت تا برطرف نشدن خطر این ویروس از مسافرت به کشورهایی که این ویروس در آن یافت شده، پرهیز شود. بیماری درمان قطعی ندارد ولی منشا این بیماری، شترهای آلوده، مصرف شیر و لبنیات آنها، تماس انسان با شترها و در درجه دوم انتقال از فرد بیمار به فرد سالم در تماس نزدیک عنوان شده است.