آرشیو دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۷۲۶۶
جهان
۴
آسیا

عربستان، مقصد جدید سفرهای اسرائیلی‎ها

گروه جهان: وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی در حکمی مجوز سفر شهروندان این رژیم به عربستان را با اهداف گردشگری، مذهبی یا تجاری صادر کرد. این در حالی است که در گذشته هرگز سابقه نداشته رژیم صهیونیستی به طور رسمی از اقدامی این چنینی که در راستای عادی سازی روابط صهیونیست ها با اعراب است، پرده بردارد.

به گزارش میدل ایست آی، اگرچه پیشتر از اسرائیل به عربستان سعودی سفرهایی انجام می شد اما اغلب این سفرها را اقلیت اعراب اسرائیل انجام می دادند. اما حالا وزارت امور داخلی رژیم صهیونیستی به طور رسمی سفر از اسرائیل به عربستان با هدف تجارت و زیارت را بلامانع اعلام کرده است. بنا بر این مجوز رسمی، سفرهای تجاری از اسرائیل به عربستان سقف 90 روزه دارد. اینکه عربستان و رژیم صهیونیستی روابط پشت پرده زیادی با هم دارند و حتی مقامات عربستان به طور مخفیانه به تل آویو سفر کرده اند، بارها از سوی منابع خبری و رسانه ای اعلام شده اما اعلام این خبر تازه ترین نشانه گرم شدن روابط رژیم صهیونیستی و اعراب و به طور ویژه عربستان سعودی است؛ آنهم در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا و متحد عربستان وعده داده، از طرح صلح خود برای خاورمیانه موسوم به معامله قرن پرده بردارد. گفته می شود، این طرح هم به عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی توجه دارد.

مجوز سفر ساکنان سرزمین های اشغالی به عربستان در حالی صادر شده است که ریاض و تل آویو در طول چند دهه گذشته هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند. اما این روند، پس از روی کار آمدن ملک سلمان در عربستان و حضور فعال محمد بن سلمان در مسائل مختلف این کشور تغییر کرد. در طول سه سال گذشته بارها خبرهایی از دیدارهای پنهانی بین مقامات رژیم صهیونیستی و عربستان منتشر شده است و برخی از مقامات عربستانی نیز آشکارا خواهان تغییر موضع نسبت به تل آویو شده اند.