آرشیو دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۴۵۷۳
جامعه
۱۳
خبر کوتاه

امداد آژانس پناهندگان سازمان ملل به مناطق سیل زده

کمک به شهروندان و پناهندگان

گروه اجتماعی: آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (کمیساریا) اعلام کرد که با همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران و شرکای بشردوستانه اش، به بازماندگان سیل های اخیر که در دی ماه در استان سیستان و بلوچستان در جنوب ایران جاری شده، کمک می کند.

در بیانیه خبری که از سوی کمیساریا منتشر شد، آمده است، کامیونی حامل اقلام کمکی موجود در انبارهای داخلی کمیساریا به زاهدان رسیده تا مکمل تلاش های امدادی دولت ایران باشد. توزیع اقلامی از جمله چادر، بشکه آب، زیرانداز پلاستیکی و حصیری، پتو و وسایل آشپزخانه میان حدود 2 هزار نفر از پناهندگان و همچنین ایرانیان آسیب دیده از سیل در حال انجام است.

در این بیانیه با اشاره به گزارش های رسیده از مناطق سیل زده، همچنان ذکر شده از آنجایی که آب بالا آمده و حاشیه رودخانه ها را فرا گرفته است، هزاران نفر از مردم مجبور به ترک خانه های خود شده اند. بسیاری اکنون در پناهگاه های اضطراری پر ازدحام به سر می برند. سیلاب جاده ها را فرا گرفته و دسترسی به حدود 500 روستا را دچار مشکل کرده است. سیل همچنین دسترسی به خدمات عمومی از جمله بیمارستان ها را مختل و به مراکز بهداشتی آسیب زده است. شرکای بشردوستانه همچنان نگران این مساله هستند که سیلاب ها ممکن است خطرات سلامتی و شیوع بیماری ها را افزایش دهند. دسترسی به غذا و آب آشامیدنی از مهم ترین نیازهای ایرانیان و حدود 110 هزار افغانستانی (پناهندگان دارای کارت آمایش و افراد بدون مدرک) ساکن در آن منطقه برآورد شده است.

ایوو فریسن، نماینده کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل در ایران می گوید: «ما به عنوان کارمندان سازمان های بشردوستانه وظیفه داریم هر زمانی که مقدور باشد به افراد نیازمند کمک کنیم. با هماهنگی نزدیک با دولت ایران، امیدواریم که پشتیبانی مکمل کمیساریا بتواند کمکی باشد برای افرادی که خانه های خود را در سیلاب از دست داده اند.»

کمیسیاریا در بیانیه خود تاکید کرده است: «ایران برای چندین دهه یکی از میزبانان برجسته پناهندگان در جهان بوده و هم اکنون حدود یک میلیون پناهنده افغانستانی ثبت شده در این کشور هستند. علاوه بر این، تخمین زده می شود که بیش از دو میلیون افغانستانی بدون مدرک یا دارای گذرنامه های ملی در ایران زندگی می کنند. با وجود فشارهای شدید اقتصادی، ایران همواره تلاش کرده است تا دسترسی افغانستانی ها به آموزش، مراقبت های بهداشتی و سایر خدمات اجتماعی را حفظ کند.»