آرشیو دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۹۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

امانوئل ماکرون استیضاح می شود

سرویس خارجی: حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» در پی ارائه طرح استیضاح دولت این کشور به پارلمان در ارتباط با تصویب طرح جنجالی «نظام بازنشستگی» است.

تقابل دولت ماکرون و اتحادیه های کارگری فرانسه همچنان ادامه دارد و هیچ کدام حاضر به عقب نشینی نیستند. روز جمعه دولت «ماکرون» رسما اعلام کرد طرح جنجالی تغییر قوانین بازنشستگی را تصویب کرده است. در مقابل اتحادیه های کارگری نیز اعلام کردند به اعتصاب خود ادامه می دهند. دیروز (یکشنبه) نیز نتایج آخرین نظرسنجی موسسه «ایفوپ» منتشر شد که نشان می دهد محبوبیت رئیس جمهوری فرانسه در ماه جاری میلادی و به دنبال تداوم اعتصاب ها و اعتراض ها در این کشور بار دیگر مسیر نزولی را طی کرده و به 30 درصد رسیده است.

به گفته «فردریک دبی» معاون مدیرکل موسسه «ایفوپ»، این برای نخستین بار است که در مدت زمان طولانی پایگاه اجتماعی «ماکرون» در میان مردم فرانسه با شدت بیشتری کاهش یافته است؛ در واقع برنامه اصلاحات بازنشستگی از همان آغاز، انتقادهای مکرر علیه رئیس جمهوری فرانسه را دوباره فعال کرده است. دیروز همچنین خبر رسید حزب فرانسه تسلیم ناپذیر به رهبری «ژان لوک ملانشون» در پی ارائه طرح استیضاح دولت این کشور به پارلمان در ارتباط با تصویب اصلاحات نظام بازنشستگی است.

شبکه تلویزیونی«ب اف ام ت» در توئیتی اعلام کرده: «ژان لوک ملانشون»، نامزد پیشین ریاست جمهوری فرانسه 14 ژانویه(24 دی) استیضاح دولت را به دیگر گروه های مخالف چپ گرا در مجمع ملی ارائه کرده بود. اما احزاب سوسیالیست و کمونیست از امضای طرح استیضاح دولت ماکرون خودداری و آن را اقدامی شتابزده توصیف کردند. حزب فرانسه تسلیم ناپذیر روز شنبه بار دیگر بر ارائه طرح استیضاح دولت به مجمع ملی تاکید کرد. این حزب منتقد رویکرد استبدادی دولت فرانسه است. روز شنبه همچنین برای شصت و سومین هفته، اعتراض های مردمی علیه سیاست های اقتصادی دولت و ضد نظام سرمایه داری در فرانسه موسوم به جنبش جلیقه زردها در پاریس و دیگر شهرهای این کشور برگزار شد.