آرشیو پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۷۲۷۸
صفحه آخر
۲۰
نگاه

چرا «کشتارگاه» چهارمین فیلم بلند فیلمساز به بخش نگاه نو رفت

توافق جشنواره و تهیه کننده؛ بی اطلاعی کارگردان

عباس امینی

«کشتارگاه» چهارمین فیلم بلند عباس امینی به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی امسال در بخش نگاه نو که مخصوص کارگردان های فیلم اولی است به نمایش درآمد و این مساله زمان برگزاری جشنواره حاشیه های زیادی هم به وجود آورد. امینی کارگردان فیلم در یادداشتی این اتفاق را زاییده و نتیجه توافق تهیه کننده فیلم با مدیران جشنواره می داند و می گوید چنین تصمیمی بدون آگاهی من گرفته شد و وقتی پیگیر شدم هم کسی به تلفن های من پاسخ نداد.

امسال برای من سال تلخی بود. اولین اتفاق این بود که فیلم من به بخش نگاه نو رفت و این اولین بلا باعث شد هجمه ای علیه من صورت بگیرد و دوستان رسانه ای کم تجربه که بیشتر به دنبال حاشیه سازی بودند سعی کردند که فیلم ساز را مقصر این اتفاق معرفی کنند و فکر می کردند من با آگاهی از این مساله که «کشتارگاه» چهارمین فیلم بلند من است، به انتخاب خودم وارد بخش نگاه نو شده ام؛ در صورتی که اصلا چنین چیزی صحت ندارد. مساله اینجاست که بسیاری دوستان به جای آنکه خواهان و خواستار بازنگری در آیین نامه جشنواره شوند نوک پیکان انتقادشان را به سمت من نشانه رفتند. این مساله حاصل توافق پنهانی و بدون اطلاع من، بین تهیه کننده کشتارگاه و مدیران جشنواره بود و بعد از اینکه متوجه این اتفاق شدم هر چه با مدیران جشنواره تماس گرفتم هیچ کس به تلفن من جواب نداد تا پیگیر این مساله شوم. از طرف دیگر طبیعتا می دانستم با شناختی که داوران از من دارند و می دانند من کارگردان فیلم اولی نیستم، به این فیلم توجهی نخواهند کرد و انصاف هم همین حکم را می داد که جوان های فیلم اولی در این داوری دیده شوند نه من که چهارمین فیلم خود را ساخته بودم و بنا به دلایلی که گفتم بدون خواست من به عنوان کارگردان به بخش نگاه نو رفته بود و همه این ها در کنار هم باعث قربانی شدن کشتارگاه شد. اگر فیلم به بخش سودای سیمرغ می رفت احتمال زیادی داشت که در چندین رشته فیلم نامزد سیمرغ شود اما به هر صورت جشنواره فیلم فجر همین است. پیش از آنکه آرای نهایی اعلام شود من به یکسری از دوستان، بدون اینکه فیلم ها را دیده باشم، آرای نهایی را حدس زدم و گفتم که چه فیلم هایی در نهایت نامزدهای نهایی خواهند بود. به عقیده من این اتفاقات در همان زمان تولید قابل پیش بینی است. مثلا فیلمی که با بودجه شخصی یا مستقل یا حداقل کمتر از فیلم های دیگر ساخته می شود با فیلم هایی که با بودجه های کلان این طرفی و آن طرفی ساخته می شود امکان رقابت دارد. در واقع این شکل ها و حمایت های مادی و معنوی هستند که نتیجه را رقم می زنند و طبیعی است که در چنین اتفاقی به این نتیجه خواهیم رسید که نتایج به چه شکل خواهد بود و داوری ها چگونه. تمام تلاش ما برای اکران این است که بهترین اکران را داشته باشیم چون فیلم هایی مثل کشتارگاه در کنار آنکه سعی می کند سرگرم کننده باشد و مخاطب را در سالن سینما نگه دارد اما از این مساله که او را دست خالی از سالن سینما بیرون نفرستد و آینه ای باشد از آنچه تجربه و زندگی می کند، غافل نیست. ما امیدی به حمایت های آنچنانی نداریم و فقط امیدمان به مردم است و تجربه من از اکران در جشنواره این بود که واقعا کمتر کسی موقع اکران کشتارگاه از سالن خارج می شد و این مساله امیدوارم می کرد که مردم نظر موافقی به این فیلم دارند و امید دارم که در اکران هم اتفاقات خوبی برای «کشتارگاه» بیفتد.