آرشیو پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۵۵۹۹
زندگی: سلامت
۱۴

توقف ساخت هواپیمای 150 نفره به خاطر مسائل مالی

رئیس سابق پژوهشکده علوم و فناوری فضا دانشگاه امیرکبیر با اشاره به علت توقف ساخت هواپیمای 150 نفره در این دانشگاه گفت: در صورت رفع مشکلات، این پروژه مجددا فعال خواهد شد.

علیرضا جهانگیریان در گفت وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که چرا طراحی و ساخت هواپیمای صد تا 150 نفره در این دانشگاه متوقف شده است، توضیح داد: طراحی این هواپیما با مشارکت دو دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس صورت گرفت که تا انتهای طراحی مفهومی پیش رفتیم و گزارشات تحویل داده شد.

رئیس سابق پژوهشکده علوم و فناوری فضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به این که ساخت این هواپیما در شورای علوم، تحقیقات و فناوری سه مرتبه به تصویب رسیده بود و جزو اولویت های کشور قرار داشت، خاطرنشان کرد: سفارش دهنده و حمایت کننده این پروژه سازمان صنایع هوایی است و البته عمده حمایت از طریق وزارت علوم صورت می گرفت که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی و قطع حمایت ها، ادامه پروژه متوقف شد.

مجری طرح این هواپیما با بیان این مطلب که در دانشگاه امیرکبیر 100 تا 120 نفر روی این پروژه فعالیت می کردند، اظهار کرد: هر زمان تزریق اعتبار صورت بگیرد کار مجددا آغاز خواهد شد.

وی با بیان این که هواپیمای 150 صندلی، اقتصادی ترین هواپیمای دنیا به شمار می رود، افزود: این هواپیما جزو پرفروش ترین ها در دنیاست. کشورهای چین و روسیه علاوه بر ساخت بویینگ و ایرباس مجددا در حال کار روی این نوع هواپیما هستند و حتی کشور چین نمونه آزمایشی این هواپیما را بیرون داده و در حال آزمون آن است.