آرشیو یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۴۰۶
صفحه آخر (جهان)
۱۲

تظاهرات گسترده علیه معامله قرن در کرانه باختری و نوار غزه

فلسطینی ها در کرانه باختری و نوار غزه با برپایی تظاهراتی گسترده علیه معامله قرن پرچم های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه (8 بهمن) طی کنفرانس مشترک خبری با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید از طرح شوم به اصطلاح «صلح خاورمیانه» موسوم به معامله قرن رونمایی کرد. بر اساس معامله قرن، ترامپ قصد دارد تا بخش های بیشتری از کرانه باختری را به اشغال صهیونیست ها درآورد. همچنین بر اساس این طرح، قدس پایتخت فلسطین اشغالی شناخته می شود. سرزمین در نظر گرفته شده برای فلسطین نیز به صورت مجمع الجزایری است که از طریق تونل ها و پل ها به هم متصل می شوند! فلسطینی ها ارتش و نیروی مسلح ندارند و آوارگان فلسطینی نیز حق بازگشت به کشورشان را ندارند و...

 این مسئله با واکنش شدید مردم فلسطین و کشورهای دیگر مواجه شده است. در جدیدترین اقدام، مردم فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه با برپایی راهپیمایی گسترده اقدام به محکوم کردن این طرح کردند.

روز جمعه هزاران نفر از مردم نوار غزه فلسطین در اعتراض به معامله ننگین قرن که به همت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) برگزار شد، راهپیمایی و تظاهرات کردند. در این تظاهرات رهبران ارشد این جنبش نیز شرکت داشتند. تظاهرکنندگان تصاویر دونالد ترامپ و نتانیاهو و همچنین پرچم های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

در کرانه باختری نیز راهپیمایی مردم فلسطین به برخورد نظامی با نظامیان صهیونیست منجر شد. ده ها فلسطینی در حمله نظامیان رژیم اشغالگر در کرانه باختری به ضرب گلوله های مشقی و گاز اشک آور مجروح شدند. پایگاه خبری «فلسطین الیوم» به نقل از منابع پزشکی گزارش داده، ده ها جوان فلسطینی با پرتاب گاز اشک آور نظامیان صهیونیست به سمت تظاهرات کنندگان در ورودی دو شهر رام الله و البیره در مرکز کرانه باختری مجروح شدند.

 شهرهای «النبی صالح»، «عابود»، «بلعین» و «بدرس» در غرب رام الله و «کفر قدوم» و «قلقیلیه» در جنوب و ورودی ارودگاه آوارگان در استان«الخلیل» هم شاهد درگیری های مشابه بود.

شهرهای مختلف فلسطین از هشتم بهمن ماه در پی رونمایی از طرح معامله قرن از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، شاهد اعتراض های گسترده و درگیری نظامیان صهیونیست با فلسطینی هاست.