آرشیو سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۴۰۸
اقتصادی
۴

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی انتقاد کرد: ورود بی رویه تجهیزات خارجی به صنعت نفت

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از ورود بی رویه تجهیزات خارجی به صنعت نفت و خالی ماندن نیمی از ظرفیت سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجید محمدپور در نمایشگاه تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: در حال حاضر به دانش طراحی، مهندسی و ساخت 60 درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور دسترسی کامل پیدا کرده ایم به طوری که در این تجهیزات نه تنها ظرفیت تامین نیاز صنعت نفت را داریم بلکه اقدام به انتقال تکنولوژی و صادرات خدمات فنی - مهندسی به خارج از کشور نیز کرده ایم. وی افزود: به طور مثال در زمینه انتقال تکنولوژی و دانش تجهیزات سرچاهی به یک شرکت ایتالیایی به تازگی توافقاتی صورت گرفته است. رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در خصوص مشکلات ساخت داخل در این صنعت گفت: کاهش بخش تقاضا یکی از مهمترین مشکلات است به طوری که اکنون 49 درصد ظرفیت سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور در اختیار صنعت نفت کشور است، یک درصد در اختیار صادرات است و 50 درصد ظرفیت خالی است و در عین حال ما شاهد خریدهای بی رویه خارجی در زمینه تامین تجهیزات صنعت نفت هستیم.

محمدپور خاطرنشان کرد: همچنین بیمه و مالیات بسیار سازندگان داخلی را اذیت می کند در حالی که هنوز مطالبات خود را از صنعت نفت نگرفته ایم باید رقم هایی را در زمینه بیمه و مالیات پرداخت کنیم که اغلب رقم های بالایی است؛ همچنین افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل نوسانات ارزی و رقابت نابرابر با شرکت های خارجی در بازار تامین تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور از دیگر مشکلات سازندگان است.

وی با اشاره به بحث ورشکستگی صنعت ساخت تجهیزات در داخل کشور یادآور شد: زمانی می گفتند فقط نخبه ها از کشور می روند اما اکنون شاهد این هستیم که سرمایه گذاران، کارخانه ها را تعطیل کرده و سرمایه های خود را به خارج از کشور می برند و حتی بسیاری از کارگرهای ماهر به کشورهای دیگر جذب می شوند و اگر روند به همین صورت ادامه یابد شاید در چند سال آینده ما کارگر ماهری در کشور نداشته باشیم. این فعال اقتصادی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی عنوان کرد: تنها درخواست سازندگان از کارفرمایان این است که با ما نیز رفتاری مشابه با شرکت های خارجی داشته باشید.