آرشیو سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۴۰۸
اقتصادی
۴

سازمان مالیاتی: کارت های بازرگانی یکبار مصرف منجر به فرار مالیاتی می شود

مدیرعامل یک شرکت رتبه بندی گفت: ذی نفع بودن بازرگانان در اتاق بازرگانی باعث می شود در رتبه بندی کارت های بازرگانی، دو استاندارد مستقل بودن و حرفه ای بودن را کاملا نقض کند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عربی؛ عضو سابق هیئت مدیره سازمان بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رتبه بندی کردن کارت‎های بازرگانی توسط اتاق بازرگانی چه عواقبی در پی خواهد داشت گفت: این اقدام، مزایا و معایب خاص خودش را دارد، مزیت آن این است که اتاق بازرگانی روش و شیوه منحصر به فرد خود را برای بازرگانان اجرایی می کند.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر مستقل بودن و حرفه ای بودن دو استاندارد اصلی موسسات رتبه بندی محسوب می شود در این رویه در نظر گرفته نشده است. بازرگانان به نوعی زیرمجموعه و عضو اتاق بازرگانی محسوب می شوند. ذی نفع بودن بازرگانان در اتاق بازرگانی باعث می شود رتبه بندی کارت های بازرگانی توسط این نهاد، دو استاندارد مستقل بودن و حرفه ای بودن را کاملا نقض کند.

همچنین حسین تاجمیر ریاحی؛ مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور درباره واگذاری صدور مجوز موسسات رتبه بندی به اتاق بازرگانی اظهار داشت: در بسیاری از موارد، برای افراد فاقد شرایط که عمدتا بی سواد، فاقد تمکن مالی یا فاقد صلاحیت بودند، کارت بازرگانی یکبارمصرف صادر می شود که این امر منجر به سوءاستفاده های گسترده و فرار مالیاتی شده است.

همچنین محمدجواد هادی؛ مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی وزارت صمت با اشاره به ضعف های سیستم رتبه بندی اتاق بازرگانی گفت: سامانه اتاق بازرگانی مجهز به شرایط احراز استعلام های لازم نیست چراکه استعلام مواردی همچون تایید گواهی سوءپیشینه، وضعیت نظام وظیفه و مدرک تحصیلی در این سامانه به محض رویت و به سطحی ترین شکل ممکن انجام می شود که با این شرایط، به صورت منطقی احتمال خطای سهوی یا عمدی وجود خواهد داشت.