آرشیو سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۴۰۸
اقتصادی
۴

به دلیل نظارت ضعیف دولت بخشی از شکر دولتی با نرخ آزاد فروخته می شود

دبیر انجمن قند و شکر با اشاره به اینکه 2/5 برابر نیاز کشور شکر در بازار عرضه می شود، گفت: باید بر فرآیند خروج شکر از کارخانه تا مصرف نهایی، نظارت بیشتری انجام شود.

بهمن دانایی در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اشاره به آخرین وضعیت بازار شکر اظهار داشت: حدود سه هفته قبل التهاباتی در بازار ایجاد و موجب شد دولت عرضه شکر به بازار را افزایش دهد. روزانه حدود 13 تا 14 هزارتن حواله شکر صادر می کنیم و این درحالی است که نیاز مصرفی کشور به شکر تا آخر بهمن ماه حداکثر شش هزارتن در روز است بنابراین بین دو تا دو و نیم برابر عرضه بیشتر در بازار در حال انجام است.

دبیر انجمن قند و شکر اضافه کرد: با این توزیع موفق شدیم که قیمت شکر را درب کارخانه و در عمده فروشی ها در حدود نرخ مصوب نگه داریم ضمن اینکه ما از مسئولان دولتی خواسته بودیم بر فرایندی که شکر از کارخانه خارج می شود تا به مصرف نهایی برسد نظارت بیشتری انجام دهند اما متاسفانه نظارت ها کافی نیست و مقداری از شکر توزیعی که نرخ آن با ارز دولتی محاسبه شده، از شبکه توزیع رسمی خارج و به قیمت آزاد فروخته می شود.

دانایی تصریح کرد: با این حجم از توزیعی که در حال حاضر انجام می شود قیمت شکر فله در مغازه ها باید کیلویی 4800 و شکر بسته بندی 900 گرمی 5400 تومان باشد. دستگاه های نظارتی از جمله سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی باید میزان نظارت خود را افزایش دهند تا قیمت شکر متعادل شود. ضمن اینکه با تدابیر پیش بینی شده، در ایام عید مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

دبیر انجمن قند و شکر با بیان اینکه در این میان رقم درشتی نصیب عده ای شده است، افزود: از 2/2 میلیون تن نیاز کشور به شکر تنها 500 هزارتن نیاز مستقیم سفره مردم است و 1/7 میلیون تن آن تبدیل به کالاهای گروه دوم و سوم می شود، بنابراین ارز 4200 تومانی که در این زمینه هزینه می شد بعد از مدتی در قالب کالای گروه دوم و سوم صادر و از کشور خارج می شد.