آرشیو سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۵۶۰۳
زندگی: سلامت
۱۴

5 پرسش مهم درمورد کرونا

صدف دژآلود
منبع: who.int

این روزها همه جا حرف از نسل تازه ویروس های کروناست. پاسخ سازمان جهانی بهداشت به برخی پرسش های رایج را با هم می خوانیم:

با دریافت بسته پستی از چین کرونا می گیریم؟

خیر، کسانی که از چین نامه یا بسته پستی به دست شان می رسد، نگران نباشند. مطالعات قبلی نشان داده که ویروس های کرونا دوام چندان زیادی روی سطوح ندارند و نامه ها و بسته های پستی هم که روزها یا هفته ها تا رسیدن به مقصد زمان می برند ناقل بیماری نیست.

انتقال از طریق حیوانات خانگی هم امکان دارد؟

در حال حاضر، هیچ شواهدی مبنی بر امکان آلوده شدن سگ و گربه های خانگی به کرونای جدید وجود ندارد. با این حال، همیشه پس از تماس با حیوانات خانگی حتما دست ها را با آب و صابون بشویید.

شست وشوی مکرر بینی با سرم سالین تاثیری دارد؟

هنوز هیچ شواهدی برای اثبات تاثیر پیشگیرانه چنین اقدامی در مقابله با کرونای جدید در دست نیست. شواهد محدودی نشان داده اند که شست وشوی مرتب بینی با سرم سالین (محلول نمک) می تواند هنگام سرماخوردگی معمولی در تسریع بهبود موثر باشد؛ اما هنوز نشان داده نشده است که با این کار بتوان از عفونت های تنفسی جلوگیری کرد.

قرقره دهان شویه تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونای جدید دارد؟

خیر، هیچ شواهدی مبنی بر این که استفاده دهانشویه از خطر ابتلا به کرونای جدید پیشگیری می کند وجود ندارد. برخی دهانشویه ها قادرند میکروب های خاصی را تنها برای چند دقیقه در بزاق از بین ببرند؛ اما چنین چیزی به این معنی نیست که با قرقره دهانشویه از ابتلا به کرونای جدید در امان خواهید بود.

خوردن سیر چطور؟

سیر خوراکی مفیدی است و خواص ضدمیکروبی دارد. اما هنوز هیچ شواهدی مبنی بر این که خوردن سیر از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می کند در دست نیست.