آرشیو سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۵۶۰۳
زندگی: ایران
۱۶

گرمابه های تاریخی خوزستان یکی یکی محو می شود

گرمابه های قدیمی جدا از بحث تاریخی بودنشان، امروز به یکی از ظرفیت های گردشگری و کسب درآمد در برخی کشورها مثل ترکیه تبدیل شده است. تماشای این گرمابه ها و حتی تنی به آب زدن در خزینه های آنها برای بسیاری از گردشگران خارجی به ویژه اروپاییان لذتی است که رضایت شان از سفر را دوچندان می کند. در کشور ما هم که گرمابه قدیمی کم نیست، اما متاسفانه به جای بهره برداری از این بناهای درآمدزا، هر روز خبر تخریب شان از یکی از شهرها به گوش می رسد.  

گرمابه جمشیدی واقع در خیابان سی متری (دکتر شریعتی) روبه روی سینما بهمن، تازه ترین نمونه از این دست گرمابه هاست که با فوت مالک در نوبت تخریب قرار گرفت و در آخرین روزهای ماه جاری تخریب شد. مجتبی گهستونی به جام جم می گوید: پس از تخریب گرمابه جمشیدی، در یکی دیگر از گرمابه های اهواز در محدوده بازار این شهر بسته و روند تخریب آن آغاز شده است. 

این فعال میراث اهواز معتقد است شهرداری اهواز برای کسب درآمد بیشتر مجوز تخریب صادر می کند، از سویی اداره میراث فرهنگی هم چشم خود را روی تخریب آثار تاریخی شهر، بسته و حداقل کاری که می کند تشکیل پرونده هایی با سرانجام نامعلوم است و چنان که مشاهده می شود هیچ برنامه مشخصی هم برای حفظ و احیای این میراث ندارد. 

گهستونی می گوید: خوزستان به دلیل شرایط آب وهوایی در گذشته گرمابه های فراوانی در خود جای داده بود که این شمار هم اکنون به کمتر از 10 درصد رسیده و حال از میان حمام های قدیمی خوزستان، تنها دو حمام به نام های «کرناسیون» و «شاه رکن الدین» در دزفول و حمام «بکان» در بهبهان مرمت شده است.