آرشیو سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۴۰۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

وزارت بهداشت یمن: سالانه 50 هزار نوزاد زیر 28 روز در یمن می میرند

سرویس خارجی: وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن می گوید، تبعات حملات ائتلاف سعودی به یمن باعث شده تا هر سال 50 هزار نوزاد یمنی زیر 28 روز جان خود را از دست بدهند.

حملات وحشیانه آل سعود به یمن در 59 ماه گذشته بزرگترین جنایت قرن را رقم زده است. هزاران مدرسه و بیمارستان تخریب شده و منازل مسکونی زیادی از بین رفته اند. مردم یمن در محاصره شدید به سر برده و بیماری های واگیر دار در این کشور جان بسیاری را گرفته و میلیون ها نفر را هم گرفتار کرده است. در این میان،کودکان و به ویژه نوزادان یمنی به دلیل نبود امکانات پزشکی در معرض بیشترین خطرها قرار دارند و مدعیان دفاع از حقوق بشر نیز طبق معمول، فقط نظاره گر وضع موجودند چون، دلارهای سعودی را می بینند.

«طه المتوکل» وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن می گوید، بخش بهداشتی یمن نیاز مبرم به دست کم هزار اتاق شیشه ای«ان. آی. سی. یو» ویژه نگهداری از نوزادان دارد. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، المتوکل تصریح کرده، هر سال 50 هزار نوزاد زیر 28 سال به دلیل نبود خدمات و کمبود اتاق های شیشه ای جان خود را از دست می‎دهند.

وی درخصوص اختلالات روانی ناشی از ادامه جنگ علیه این کشور هم گفت:«حمایت روانی دیگر نیازی به گفتن ندارد، ما نیازمند مراکز بهداشتی و دارو برای درمان بیماری های روانی در نتیجه بمباران وحشتناک زنان و کودکان به دست ائتلاف هستیم.»

به گزارش فارس، وزیر بهداشت یمن در پایان خواستار توجه تمام سازمان ها برای فراهم کردن خدمات اساسی در این زمینه شد. پیشتر یونیسف در گزارشی ضمن هشدار درباره اوضاع غیرنظامیان در یمن اعلام کرده بود که هر دو ساعت یک مادر و 6 نوزاد یمنی جان خود را از دست می دهند. اوایل سال جاری هم وزیر بهداشت یمن اعلام کرده بود، به دلیل تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی و محاصره یمن بیش از 100 هزار کودک یمنی طی یک سال فوت کرده اند.

گفتنی است، تمام این جنایات با حمایت ها و کمک های کشورهای غربی از آل سعود جریان دارد.