آرشیو دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۲۲۴۱۳
اخبار کشور
۲

علی لاریجانی: اتحادیه اروپا درباره برجام فقط حرف می زند

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه یکشنبه در دیدار با الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش خاطرنشان کرد: اتریش در مذاکرات هسته ای همکاری خوبی با ایران داشت و امیدواریم سفر شما به گسترش روابط کمک کند.

لاریجانی با اشاره به آخرین تحولات مربوط به برجام و با انتقاد از موضع کشورهای اروپایی یادآور شد: وضعیت برجام نشان می دهد که اروپا یک سال است فقط حرف می زند و منافع اقتصادی ایران در توافق هسته ای تامین نشده است.

وی با یادآوری این موضوع که اگر مجاهدت های سردار شهید سلیمانی نبود، بحران داعش در منطقه بیداد می کرد، افزود: ما با داعش درگیر شدیم اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فقط شعار می داد و شما در جریان هستید که داعش را چه کسی به وجود آورد.

رئیس مجلس با انتقاد از ناکارآمدی سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران موسوم به اینستکس گفت: این کانال مالی خاصیتی ندارد.

وزیر امور خارجه اتریش نیز  در ادامه این دیدار با تاکید بر ضرورت همکاری های اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، آب و فاضلاب و مدیریت بحران بین دو کشور گفت: می توانیم همکاری های مناسبی با هم داشته باشیم.

شالنبرگ، خروج آمریکا از برجام را غیرقابل باور توصیف و تصریح کرد: سفرهای سران کشورهای اروپایی به ایران نشانه تغییر مسیر تفکر آنهاست و در تلاشیم سطح گسترده ای از روابط را با ایران شروع و  برای حفظ برجام تلاش کنیم.