آرشیو دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۷۲۸۷
جهان
۱۹
همسایگان

درگیری طالبان با نیروهای افغان در نخستین ساعات آتش بس

در نخستین روز از دوره یک هفته ای کاهش خشونت در افغانستان، نیروهای امنیتی این کشور در ولایت بلخ با شبه نظامیان طالبان درگیر شدند.

به گزارش رویترز، در حالی که امریکا چند روز قبل این دوره یک هفته ای کاهش خشونت میان طالبان، امریکا و نیروهای امنیتی افغانستان را فرصتی برای راستی آزمایی خواست و اراده شبه نظامیان پیش از توافق صلح 10 اسفند عنوان کرده بود، سخنگوی ولایت بلخ از وقوع این درگیری در آغازین ساعات صبح شنبه خبر داد.

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در حالی حمله بلخ را تایید کرد که این منطقه سال ها است مورد منازعه طرفین قرار داشته: «نیروهای امنیتی افغانستان قصد ورود به یکی از مواضع تحت کنترل طالبان را داشتند که این درگیری اتفاق افتاد. همچنین درگیری های مشابهی نیز در دیگر مناطق کشور رخ داده اما هیچ یک ناقض شرایط کاهش خشونت نیست چون هنوز آتش بسی رخ نداده است.» در حالی که طالبان وقوع چندین درگیری در بخش های مختلف افغانستان را تایید می کند اما هنوز هیچ گزارشی از جزئیات و تلفات این درگیری ها فاش نشده است.

به گزارش «الجزیره»، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز گفت: «طرف هایی به دنبال شکست توافق طالبان با امریکا هستند اما این طرف ها نمی توانند روند صلح را متضرر کنند زیرا طالبان بر حدود 70 درصد از افغانستان کنترل دارد.»

«اسکات میلر»، فرمانده نیروهای امریکایی و هیات نظامی ناتو در افغانستان نیز در واکنش به درگیری پیش آمده گفت: «این توافق کاهش خشونت در حقیقت یک روال نظارتی است و من مطمئنم که ما در روزهای آتی درک بهتری از این دوره پیدا می کنیم.»

در صورتی که طرف های درگیر بتوانند 10 اسفند توافق صلح پایدار را به امضا برسانند، نظامیان امریکایی و ناتو پس از 18 سال امکان بازگشت به کشورشان را پیدا خواهند کرد.

گزارش ها همچنین حاکی از آن است که در میان این کشمکش ها، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز با صدور فرمانی دستور برگزاری مراسم تحلیف خود تا 4 روز آینده را صادر کرده است.