آرشیو دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۵۶۰۸
سیاست: داخلی/خارجی
۲
یادداشت

الزامات ورود به عملیات روانی علیه دشمن

مرتضی خلفی زاده

فناوری رسانه طی چند سال اخیر به شکل عجیبی توسعه یافته است. موج های خبری از شبکه های غیر رسمی تولید و وارد رسانه های رسمی می شود، در حالی که زمانی رسانه های رسمی، مرجع ورود موج های خبری به شبکه رسمی بودند.

بنابراین با توجه به فعالیت دشمن علیه کشورمان باید میلیون ها نفر آماده حمله و دفاع و ضربه باشند که این به معنی درک شرایط رسانه ای عصر حاضر است که یکی از الزامات آن داشتن سواد رسانه ای برای تشخیص صحت و سقم اخبار منتشر شده است.

وقتی صحبت از ضرورت حضور میلیون ها نفر در عرصه می شود به این معنی است که در جبهه دشمن نیز همین اتفاق افتاده است. کافی است به برخی از واقعیات دنیای رسانه و فضای مجازی نگاهی بیندازیم مثلا یکی از سهامداران عمده توییتر، یک چهره شاخص عربستان است و بخش عمده ای از کاربران توییتر را مردم عربستان تشکیل داده و از آنجا روایت های غلط و موج خبری علیه ایران مدیریت می شود.

همچنین هر کدام از اعضای سازمان مجاهدین خلق در آلبانی اکانت هایی در توییتر داشته و علیه ایران موج سازی می کنند. پس ما هم باید کاملا منطبق با واقعیت، چنین اقداماتی انجام دهیم تا بتوانیم تولید محتوا البته به صورت تخصصی و در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... داشته باشیم.

بنابراین باید خبر، ارزش های خبری، علوم ارتباطات و مفاهیم مربوط به عملیات روانی را بشناسیم. فردی که خواهان ورود به این جبهه است باید مفاهیم پایه رسانه ای و تولید محتوا را به خوبی بشناسد، زیرا تولید پیام در رسانه های مختلف متفاوت است که همه اینها نیازمند آموزش است.

وقتی جنگ نظامی می شود ارتش کلاسیک از قبل آموزش های لازم را گذرانده و آماده دفاع است، اما وقتی سیل هجمه ها بیشتر می شود باید نیروی مردمی که البته برخی تخصص ندارند آموزش دیده و وارد عرصه شوند. حال آیا در جبهه جنگ نرم آموزش لازم داده می شود؟ چقدر از رسانه های ما آماده آموزش برای مشتاقان در جبهه جنگ نرم هستند؟ آیا ظرفیت های آنها قادر به پاسخگویی به نیازهای کنونی هست؟

در هر صورت باید جبهه بزرگ رسانه ای در فضای رسانه ای رسمی شکل بگیرد که البته با این نقطه فاصله بسیاری داریم، اما ظرفیت هایی داریم که اگر درست مدیریت شود می توانیم در فضای جنگ نرم موفق عمل کنیم.