آرشیو دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۷۲۸۷
ایران زمین
۱۱

مصدومیت 75 نفر و خسارات 10 تا صددرصدی منازل روستایی در زلزله «قطور»

پریسا عظیمی

زمین لرزه 5.7 ریشتری ساعت 9 و23 دقیقه صبح دیروز(یکشنبه) حوالی شهر «قطور» خوی در شمال آذربایجان غربی 75  مصدوم داشت و برخی از واحدهای مسکونی روستایی این منطقه نیز خساراتی بین 10 تا 100 درصد دید.

«امیرعباس جعفری»، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی درگفت و گو با «ایران» تصریح کرد: 6 نفر ازاین مصدومان نیاز به بستری داشتند و بقیه هم به صورت سرپایی معاینه شدند و اقدامات لازم برای درمان آنان نیز صورت گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی درخصوص قطع آب، برق و گاز در این مناطق، افزود: خوشبختانه قطع آب و گاز نداریم و تنها در تعدادی از روستاها قطع برق به دلیل افتادن تیرهای چراغ برق داشتیم که در صدد رفع این مشکل هستیم.

جعفری با اشاره به اینکه به محض وقوع زمین لرزه تیم های ارزیاب برای بررسی وضعیت خسارت ها و تلفات احتمالی به منطقه اعزام شدند، اظهار داشت: طبق گزارش های اولیه از بازدیدهای تیم های ارزیاب، هیچ گونه فوتی گزارش نشده و فقط جراحاتی نظیر شکستگی دست و پا گزارش شده است. جعفری یادآور شد: 11 روستا در منطقه قطور و 3 روستا در منطقه مرزی شهرستان سلماس از این زمین لرزه تحت تاثیر قرار گرفتند که تیم های ارزیاب به این روستاها اعزام شدند. 10 تیم ارزیاب جمعیت هلال احمر نیز برای بازدید از منطقه زلزله زده این استان اعزام و در منطقه مستقر شدند. همه نیروهای جمعیت هلال احمر هم آماده هستند تا در صورت وجود خسارت احتمالی به حادثه دیدگان خدمات رسانی کنند. وی درباره اسکان خانواده هایی که واحدهای مسکونی شان به طور صد درصد خسارت دیده هم گفت: اگر صاحبان این خانه ها؛ واحد مسکونی دیگری برای سکونت داشتند به آنجا خواهند رفت درغیر این صورت چادرهای هلال احمر را دراختیارشان قرار خواهیم داد.مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی تاکید کرد: نیروهای عملیاتی استان نیز با تجهیزات کامل در صورت نیاز آماده اعزام به مناطق زلزله زده هستند و اقلام مورد نیاز از جمله چادر، پتو و بسته های امدادی به این مناطق ارسال خواهد شد.

طبق گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، کانون این زمین لرزه در 17 کیلومتری قطور، 31 کیلومتری خوی و 115 کیلومتری شهر ارومیه بوده است. این زمین لرزه در شهرهای ارومیه، تبریز، اسکو، سلماس و سهند نیز احساس شد. طی 10 روز گذشته 5 زمین لرزه دیگر، منطقه قطور را لرزانده بود که البته خسارتی نداشت.