آرشیو دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۵۶۰۸
زندگی: سلامت
۱۴

خواص عمرافزای چای سبز

صدف دژآلود
منبع: medicaldaily

 از خواص چای سبز احتمالا زیاد شنیده اید. اما آیا می دانستید چای سبز چه بسا در افزایش طول عمر هم موثر باشد؟ نتایج یک تحقیق جدید در چین نشان داده است که مصرف مکرر چای سبز با افزایش طول عمر بی ارتباط نیست. منظور از مصرف مکرر نوشیدن حداقل هفته ای سه وعده چای سبز است.

در این تحقیق بیش از صد هزار نفر از جمعیت چین بررسی شدند. محققان در پایان بررسی های انجام شده دریافتند 50 ساله هایی که عادت به مصرف چای سبز داشتند، بیماری عروق کرونری قلب و سکته 41/1 سال دیرتر سراغ شان آمد. این افراد همچنین، در مقایسه با کسانی که خیلی به ندرت چای سبز مصرف می کردند یا اصلا اهل چای سبز نبودند، 26/1 سال بیشتر عمر کردند. محققان این تحقیق تاکید دارند که برای بهره مندی از فواید چای سبز مداومت اصلی مهم است؛ چراکه گویا پلی فنول ها (مهم ترین ترکیب زیست فعال در چای) به مدت طولانی در بدن ذخیره نمی مانند. ازاین رو، برای بهره مندی از فواید قلبی - عروقی چای سبز مصرف مداوم در طولانی مدت مساله مهمی است.

جالب است بدانید فواید مشاهده شده چای سبز در این تحقیق برای چای سیاه به این قوت مشاهده نشدند.

چای سبز سرشار از پلی فنول هاست. ازجمله خواص پلی فنول ها می توان به مبارزه با بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد. اما در چای سیاه به اندازه چای سبز پلی فنول وجود ندارد، چون چای سیاه کاملا تخمیرشده است. پلی فنول ها طی فرآیند تخمیر اکسید می شوند و بخشی از خواص آنتی اکسیدانی خود را از دست می دهند. این را هم بدانید که برخی تحقیقات در گذشته نشان داده است که مصرف چای سیاه همراه شیر از خواص سلامت چای روی کارکردهای عروقی می کاهد.