آرشیو دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۲۲۴۱۳
صفحه آخر (جهان)
۱۲

واکنش تند مسکو به تمرین حمله اتمی به روسیه توسط آمریکا

معاون وزیرخارجه و سناتورهای روس اقدام آمریکا در شبیه سازی حمله اتمی به روسیه را به شدت محکوم و آن را «بازی خطرناک آمریکا» توصیف کردند.

روز جمعه گذشته بود که یک مقام رده بالای پنتاگون در نشستی توجیهی که متن آن از سوی دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا منتشر شد، اعلام کرد، «آمریکا یک مانور نظامی به صورت شبیه سازی حمله متقابل به روسیه با استفاده از سلاح های هسته ای با قدرت کم در اروپا، بعد از حمله هسته ای روسیه به تاسیساتی در یکی از کشورهای عضو ناتو، انجام داده است.» اعلام این خبر واکنش تند مقامات روس را به دنبال داشت.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته مسکو اقدام آمریکا در اجرای مانور شبیه سازی حمله اتمی به روسیه را به شدت محکوم می کند. او سپس در تفسیر افشای اجرای چنین مانوری گفت: «ایالات متحده همچنان در حال انجام سناریوهای استفاده محدود از سلاح های هسته ای در قالب تمرینات ستادی- فرماندهی و رزمایش ها، از جمله، همان طور که اخیرا مشخص شده، با هدف قرار دادن خاک روسیه با سلاح های هسته ای دارای قدرت کم است. ما چنین اقداماتی را محکوم می کنیم، زیرا اولا، آنها به وضوح آمادگی واشنگتن برای حرکت در مسیر رویارویی نظامی و جهت گیری به سمت پایین تر آمدن آستانه استفاده از سلاح های هسته ای را نشان می دهند.»

این دیپلمات بلندپایه ادامه داد: «آنها با این اقدام به جای اینکه روی تلاش ها برای تقویت سیستم کنترل تسلیحات از جمله موشک های هسته ای متمرکز شوند، یک بازی بسیار خطرناک را آغاز کرده اند. «کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در واکنش به این افشاگری ابراز عقیده کرد: «مقامات آمریکایی با شبیه سازی حملات تلافی جویانه هسته ای علیه روسیه، می توانند زمینه استقرار سلاح های هسته ای در اروپا را فراهم کنند.»