آرشیو چهار‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۷۳۰۶
سیاسی
۲

خودسرها به جان خود هم رحم نمی کنند

محکومیت هتک حرمت حرم های مطهر در قم و مشهد

گروه سیاسی: فریادهای حیدر حیدر، تهدید به آتش زدن در حرم های مطهر در قم و مشهد، شکستن برخی درب ها و شعارهای توهین آمیز عده ای قلیل علیه دولت و واکنش ها به آنچه هتک حرمت آستان های مقدس حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) خوانده شد، مجموعه اتفاقاتی بود که از شامگاه دوشنبه تا روز گذشته به خبر اصلی فضای مجازی تبدیل شد. ماجرا ابتدا از قم و اطراف حرم مطهر حضرت معصومه شروع شد که تعدادی در مخالفت با بسته شدن درب های این حرم مطهر اعتراض کردند.

به گزارش ایلنا، عصر روز دوشنبه 26 اسفندماه، مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در قم اجرایی شد و در نامه ای با امضای بهرام سرمست استاندار قم، حجت الاسلام سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س) و حجت الاسلام رحیمیان تولیت مسجد جمکران، تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران اعلام رسمی و پیرو آن درب های حرم حضرت معصومه(س) بسته شد. به فاصله بسیار کمی از زمان بسته شدن درب های حرم حضرت معصومه(س)، اما عده ای بسیار محدود و انگشت شمار با بی توجهی به قانون، اقدام به شکستن گوشه ای از درب «ساعت» حرم حضرت معصومه(س) کردند و به این ترتیب موجب هتک حرمت این حرم شدند؛ اقدامی که موجب ناراحتی اقشار مختلف مردم شد.

موضوع بلافاصله در حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد هم تکرار شد و بر اساس فیلم های منتشر شده برخی تجمع کنندگان ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت کشور و رئیس جمهوری را با ادبیات توهین آمیز مورد شماتت قرار دادند که چرا اقدام به بسته شدن حرم مطهر کرده اند.

مناقشه و اختلاف بر سر بستن یا نبستن حرم های مقدس از سه هفته قبل کلید خورده اما حالا به نظر می رسد جدی تر شده باشد. این در حالی است که در روزهای گذشته برخی رسانه های معاند نظام تلاش داشتند با برجسته کردن برخی مواضع و رفتارهای نابهنجار مثل لیسیدن ضریح حرم های مقدس یک دوقطبی «مذهب و بهداشت» راه بیندازند و روحانیون و علما و البته مذهبی ها را بی توجه به رعایت دستورات و توصیه های پزشکی قلمداد کنند. این اقدام اما با مواضع صریح رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان بر پیروی از دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا و توصیه های پزشکی و ورود مراجع و علما به میدان و تاکید بر دینی بودن رعایت توصیه های پزشکی راه به جایی نبرد. اقدام دوشنبه عده ای اندک اگر چه با واکنش صریح و مخالفت تولیت های آستان های مقدس و علما مواجه شد اما به نظر می رسد بهانه ای جدی تر به دست بهانه تراشان و مخالفان داده باشد.

بازداشت افرادی در قم

خبرگزاری ایلنا ظهر دیروز به نقل از منابع آگاه از بازداشت 25 نفر از عناصر خودسر در قم، از سوی مراجع امنیتی خبر داد. بر این اساس، همچنین دو نفر از هنجارشکنان که در مقابل حرم حضرت معصومه تجمع کرده بودند و به ساحت مقدس حرم توهین کردند، دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شدند. از مشهد اما هنوز خبری درباره اینکه آیا کسی در رابطه با تعرض به حرم امام رضا (ع) بازداشت شده یا خیر منتشر نشده است. این در حالی است که در بخش زیادی از واکنش های انجام شده به این اتفاقات یکی از درخواست های اصلی از مسئولان ذیربط برخورد قانونی با افرادی است که دست به این اقدامات زده اند. از جمله اولین کسانی که در رابطه با این اتفاقات موضعگیری کرد، علی مطهری بود. او در توئیتی نوشت: «افراد جامد فکری که در اعتراض به بسته شدن درب حرم حضرت معصومه به آنجا هجوم بردند و درب را شکستند، باید بازداشت و مجازات شوند، هم به خاطر کمک به شیوع ‎ویروس کرونا و هم به دلیل ایجاد وهن برای اسلام و شیعه. آنها یاد خوارج را زنده کردند.»

آیت الله  سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت وگو با جماران اقدام صورت گرفته را توهین به ساحت حضرت معصومه (ع) دانسته که «از نظر شرعی قابل توجیه نیست.» حجت الاسلام جوادی آملی، استاد حوزه علمیه هم در سخنانی تاکید کرده که «با کسانی که درب های حرم حضرت معصومه را شکسته اند باید بر اساس قانون برخورد کرد.» او گفته افرادی که دست به این کار زده اند «از مرز قانون گذشته اند» و با «صحبت های فکری و فرهنگی نمی توان کاری کرد.» حجت الاسلام حامد کاشانی استاد دانشگاه امام صادق(ع) و محقق تاریخ اسلام نیز در این باره نوشت: «جسارت و هجوم، به حرم مطهر فرزندان موسی بن جعفر (ع) که حقا ولی نعمت های ما هستند، باورنکردنی و جانسوز بود، به حضرت بقیهالله ارواحناه فداه تسلیت عرض می کنم. باید خون گریست.» همچنین حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری نیز در گفت وگو با خبرگزاری «رسا» با اشاره به تلاش دشمن برای ضربه زدن به روحانیت و ایجاد قم هراسی، بر لزوم هوشیاری نسبت به تحرکات دشمنان تاکید کرد.

تاکید دوباره بر لزوم بستن حرم های مقدس

همزمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در واکنش به شکسته شدن درب حرم حضرت معصومه در قم از سوی مخالفان بسته شدن این حرم، با صدور بیانیه ای تاکید کرد که «بسته بودن این بارگاه سخت و جانکاه است اما هیچ موضوعی نمی تواند بهانه ای برای هتک حرمت به این حرم باشد.» پیشتر هم حجت الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی گفته بود که «هر چند از خلوت شدن بارگاه امام هشتم دلگیر و ناراحت است اما در فردای قیامت نمی تواند پاسخی برای این سوال داشته باشد که چرا با وجود شیوع بیماری جان زائران حضرت رضا (ع) را به خطر انداخته و حرم مطهر را نبسته است.»

مرکز مدیریت حوزه های علمیه در بیانیه خود عنوان کرد که با وجود «چالش ویروس کرونا و کووید 19» درحال حاضر «محوریت توام عقلانیت و معنویت در پشت سر گذاردن این ایام کرونایی مهم ترین اصلی است که نباید فراموش شود و یا مورد کم توجهی قرار گیرد.» مرکز مدیریت حوزه های علمیه  در بیانیه خود همچنین عاملان رویدادهای شامگاه دوشنبه در قم و مشهد را کسانی معرفی کرد که «با انجام اقداماتی افراط گرایانه و به دور از عرف شریعت درصدد ضربه زدن به ملت و انقلاب برآمده اند.» همزمان محمد توکلی، معاون آستان قدس رضوی از افراد معترض به بسته شدن حرم به عنوان «جمعیت قلیل معترض به بسته شدن درهای حرم امام رضا» نام برد و گفت که «آنها از سوی یگان ویژه نیروی انتظامی از اطراف حرم پراکنده شدند» و در نهایت «نیروی انتظامی در اطراف حرم مستقر شده و شرایط امن است». البته دیروز تولیت های آستان قدس رضوی‏، حرم حضرت معصومه (س) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) درباره بسته شدن درب های حرم های مطهر بیانیه مشترکی صادر کردند. در این بیانیه بسته شدن این سه حرم مطهر به «تصمیم سخت» تعبیر شده که تولیت این سه آستان مقدس «با قلبی شکسته و دلی پردرد» آن را به جهت مقابله با شیوع بیماری کرونا اتخاذ کرده اند.

 
گفتار
حاشیه سازی های قم به پای روحانیت نوشته نشود
محسن غرویان / استاد حوزه و دانشگاه

اتفاق اخیر قم  باعث سبک شدن چهره دین، روحانیت، حوزه علمیه قم و مراجع بزرگوار شده است. زیرا شاید طیف هایی از مردم ایران این حرکت ها را به حساب حوزه و روحانیت، طلاب و اساتید و مراجع بگذارند و به این ترتیب چهره مشوه و نادرستی از روحانیت، علما و دین در ذهن مردم کشور و جهانیان ایجاد شود. از این رو ضروری است که برای این مسائل چاره ای اندیشیده شود. زیرا این حرکت ها باعث شده است که چهره ای ضدعلم و خرافاتی از قم نزد مردم ایران و جهان به تصویر کشیده شود. این همه در حالی است که پیش از این برخی حتی قم را مبدا ورود ویروس کرونا به کشور قلمداد می کردند.

در این شرایط، واکنش خوب و به موقع مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، آیت الله اعرافی، به مثابه تسکینی نسبت به این اعمال بود و از حیثیت حوزه و روحانیت تاحد زیادی دفاع کرد. این مرکز در بیانیه خود تاکید کرد که این حرکت ها ربطی به حوزه و روحانیت ندارد و مقام شامخ حضرت معصومه (س) به اندازه ای بالاست که هیچ مجوزی برای این هتک حرمت ها وجود ندارد.

گذشته از این، این اقدامات هیچ گاه مورد تایید مراجع بزرگوار، اساتید روشن و علما و مدرسان حوزه نبوده و نیست. از این رو انتظار می رود این اقدامات به حساب حوزه و روحانیت و علمای اندیشمند و فقها و مرجعیت گذاشته نشود.

اگر از یک زاویه نظری به این مساله نگاه کنیم، واقعیت این است که کرونا باعث شده  بحث هایی در رابطه نسبت دین و علم و نیز دین و عقل مطرح شود. تاکنون مقالات و گفت و گوهای زیادی در این زمینه نوشته یا ارائه شده است. این مساله نشان داد که دین و علم هر دو به دنبال یقین و قطع هستند، اما هیچ کدام به آن دست نیافته اند. چنانکه در مساله کرونا، نه می توانیم اظهارنظر قطعی دینی ارائه کنیم، و نه اظهارنظر قطعی علمی، کما اینکه هنوز واکسنی برای این ویروس کشف نشده است. بنابراین علم و دین باید به امید کشف حقایق با هم حرکت کنند و نباید هیچ کدام دیگری را نفی کنند.

علم خدمات زیادی به بشریت کرده و می کند و زندگی ما را می چرخاند. ما امروز با علوم تجربی زندگی می کنیم. دین هم به نوبه خود در بعد معنویت و ایجاد آرامش روحی به بشریت خدمت می کند. اما نکته این است که دین و علم، هر دو ظنی هستند، یعنی در برخی مجهولات هیچ کدام نمی توانند به طور قطعی صحبت کنند یا نظری ارائه دهند.

برپایه چنین استدلالی می توان گفت حرکت هایی که برضد قوانین و دانش علمی یا قوانین و دانش فقه و فیزیولوژی جدید است، به طور کلی نادرست بوده و قابل قبول نیست. مضافا اینکه ائمه معصومین (ع) هم به اطبا مراجعه می کردند و اینطور نیست که ما با ذکر و مسائل معنوی بخواهیم جسم و تن خود را از شر بیماری ها محفاظت کنیم.